Nyheter

Bunnpris runder fem milliarder

Bunnpris passerer fem milliarder kroner i nettoomsetning i år. – Jeg regner med at vi får en vekst på 15 prosent. Det betyr cirka 5,2 milliarder kroner, sier adm. direktør Christian Lykke i Bunnpris Handelsbladet FK.

Publisert Sist oppdatert

Lykke-familien har drevet handel i 179 år med Trondheim som base. Men det er først i de siste årene at Bunnpris, med familieselskapet I. K. Lykke som hovedaksjonær, har hatt en landsdekkende strategi. Nå begynner strategien å vises igjen i butikkporteføljen.

– 2010 blir året der vi kommer opp i den hastigheten vi skal ha fremover. Vi har en ny etableringsledelse på plass, og nå begynner det å skje ting. Jeg har akkurat fått inn en del nye etableringer på pulten min, men det får du ikke se, sier Christian Lykke og spanderer på seg et skikkelig kremmerglis.

15 klar for 2010

Før jul kommer det to butikketableringer til, og det er skrevet kontrakt for ytterligere 15 etableringer i 2010. – Det er det som allerede er i boks, men så har vi en god del etableringer som vi arbeider med. Når disse lander er usikkert, men det som er sikkert er at det blir mer. Det store spørsmålet er bare hvor mange, sier Christian Lykke til Handelsbladet FK.

Kjedeledelsen har allerede sikret seg seks nye butikker for 2011 og to nye for 2012. Og det før arbeidet er kommet skikkelig igang.

Dere passerte 200 i forrige uke, når passerer Bunnpris 250 butikker?

– I løpet av 2011, jeg tipper at det skjer høsten 2011, sier Christian Lykke.

Fornøyde kjøpmenn

Christian Lykke er sønn av Trond Lykke, og de siste årene er det han som har ledet Bunnpris-teamet. Trond Lykke er fremdeles aktiv i kulissene og har det avgjørende ordet i tvilstilfeller. Driftsdirektør Jonny Sørå, som eier 18 prosent av Bunnpris, har også en sterk posisjon i kjeden.

– Jeg er avhengig av flinke folk rundt meg. Jeg har jo egentlig ikke peiling. Jeg er jo bare en arving som prøver så godt jeg kan. Men jeg begynner jo å like dette livet, sier Christian Lykke, som egentlig er utdannet historiker.

– Kjøpmennene i Bunnpris gir kjede-ledelsen gode tilbakemeldinger?

– Jeg pleier vanligvis å være beskjeden på vegne av kjeden, men her skal jeg gjøre et unntak. Når det gjelder fornøyde kjøpmenn så mener jeg at vi er i en egen klasse. Vi har enkle mekanismer som gjør at det er lett å tjene gode penger. Men vi får jo en utfordring fremover med å få og beholde nye kjøpmenn. Det er en utfordring som vi tar på største alvor, sier Christian Lykke til Handelsbladet FK.

Egen Bunnprisskole

Som et ledd i arbeidet med å skape lojalitet og å øke kjøpmennenes inntjeningsmuligheter, satser Lykke på kompetanse.

I samarbeid med selskapet Total Consult skal kjeden bygge opp en egen Bunnprisskole. Den skal stå for opplæring og faglig påfyll for kremmerlaget. Dermed har alle dagligvarekjedene et eget internt skolesystem for å styrke seg i konkurransen om de beste kremmerne.

Powered by Labrador CMS