Nyheter

Bunnpris: - Utgifter som super

Bunnpris øker kostnadene, utvider sortimentet og reduserer omløpshastigheten, ifølge tall fra Habberstad. - De nærmer seg et supermarked, sier Habberstad-partner Bjørn Næss. - Tallene er ikke riktige, protesterer Trond Lykke.

Publisert Sist oppdatert

Habberstad og KPMG har lenge bygd opp Ultima-basen med nøkkeltall for faghandelen. Fra i år er også dagligvare- og servicehandelen med i tallene. Partner og rådgiver Bjørn Næss i Habberstad har benyttet anledningen til å sammenligne de to ferskeste konkurrentene blant lavpriskjedene: Bunnpris og Kiwi.

Inntil 2002 holdt Kiwi seg sør for Dovre, mens Bunnpris bare drev butikker i Midt- og Nord-Norge. Så gikk Bunnpris sørover, og i høst er begge landsdekkende for første gang.

VAR LIKE

- Det er ganske interessant å konstatere at de to kjedene hadde et ganske likt utgangspunkt tilbake i 2001. De var ganske jevnbyrdige lavpriskjeder med forholdsvis lik kostnadsstruktur og forretningsmodell, sier Bjørn Næss.

Siden den gang har mye endret seg. - Bunnpris har økt lønnsprosenten fra rundt 7 prosent i 2001 til nesten 12 prosent i 2006. Total kostnadsprosent har i den samme perioden økt fra cirka 17 til nesten 22 prosent, sier han.

Gjennomsnittet for lavpriskjedene var henholdsvis 8,3 og 18,2. Rema 1000, som driver billigst, ligger under 6 prosent på lønn og rundt 15 på kostnader totalt.

- SLITER

- Dette posisjonerer Bunnpris på en lønnsprosent tilsvarende supermarkedskjeder som Meny og ICA Supermarked, og totalt på kostnadssiden midt mellom lavpriskjedene og supermarkedene. Når vi i tillegg ser at omløpshastigheten for Bunnpris har gått ned i perioden 2001 til 2006 fra 14,4 til 14,1, er dette et tydelig tegn på den sortimentsøkningen kjeden har gjennomført, ifølge Næss.

Til sammenligning har Kiwi økt omløpshastigheten fra 13,7 til 16,6, og Rimi fra 11,8 til 15,8.

Bjørn Næss stiller spørsmål om «Ja takk, begge deler»-strategien er riktig. - De kan ikke både være billigst og best på service. Jeg tror Bunnpris sliter voldsomt med strategien, og tror ikke de får det til, sier han, og sammenligner med Rimi. - De gikk litt i den fella i en periode, da de skulle begynne med ferskvaredisker, ifølge Næss.

- BARE LAVE PRISER

- Dette er jo rett og slett ikke riktig, sier Bunnpris-sjef Trond Lykke. - Vi skal bare ha lave priser, og vi kommer godt ut. Vi er blant de to-tre billigste i prisundersøkelsene.

Lykke avviser at lønnsprosenten nærmer seg 12. - I Trondheim, der vi har alle de fire konseptene våre, er lønnen 8,84 prosent av netto omsetning. I Oslo er den litt høyere på grunn av at vi har mange brustadbuer. Men dette er nesten tre prosentpoeng høyere enn det tallet vi har selv, sier Lykke.

Han avviser sammenligningen med Kiwi. - Vi har storbutikker, Bunnpris & Gourmet og brustadbuer i tillegg til vanlige Bunnpris, minner han om.

Powered by Labrador CMS