Nyheter

Burger King palmeolje-versting

Regnskogfondet og Grønn Hverdag har undersøkt hvor mye palmeolje som brukes i flere landsdekkende fast food- og restaurantkjeder. Verst i klassen er Burger King.

Publisert Sist oppdatert

I 2011 kartla Regnskogfondet og Grønn Hverdag palmeoljeinnholdet i norske dagligvarer. Nå har de undersøkt palmeoljen i fast food- og restaurantkjeder.

Bak Burger King, kommer Peppes Pizza, men også kjeder som Mix og Jafs skiller seg negativt ut siden de friterer pommes frites i 100 prosent palmeolje.

– Mange steder får du kjøpt pommes frites fritert i ren palmeolje. Problemene knyttet til palmeolje er ikke en ukjent problemstilling. Mange norske forbrukere reagerer nok kraftig på at blant annet Burger King ikke har kommet lengre, sier Eidi Ann Hansen, kampanjeansvarlig i Grønn Hverdag.

Hurtigmatkjeden er ikke fornøyd med å komme dårligst ut i denne testen, og ønsker å gjøre noe med det.

– Vi må få alle råvarer godkjent av Burger King sentralt, og kan derfor ikke bare slutte med palmeoljen. Jeg har tatt opp dette og fortalt at vi ønsker en endring i bruken av frityrolje, men det kan ta tid. Vi ønsker selvsagt å finne alternative løsninger. I dag forholder vi oss til internasjonale retningslinjer for bruk av palmeolje, og følger hele tiden reglene som er satt i forhold til den råvaren, sier markeds- og kommunikasjonsdirektør for Burger King i Norge, Sven Hars til VG.

Frityroljen er den som kommer verst ut i undersøkelsen. I tillegg til pommes frites friteres blant annet løkringer, pommes noisettes og chicken nuggets i palmeolje, mens det er nachochips som trekker Peppes Pizza sitt palmeoljeforbruk opp.

For å gjøre det enklere for norske forbrukere å velge bort mat med palmeolje, har Regnskogfondet og Grønn Hverdag opprettet en egen fastfoodkategori for friterte produkter i palmeoljeguiden.

– Det er sjokkerende at norsk mat fortsatt friteres i opptil 100 prosent palmeolje. Dette til tross for at nordmenn har gitt et tydelig signal om at de ønsker seg mat uten den regnskogsødeleggende palmeoljen, sier Dag Hareide i Regnskogfondet.

McDonald`s er en av kjedene som har tatt problematikken på alvor og startet utfasingen av palmeolje i sine produkter. I tillegg er det enkelte kjeder som lenge har vært palmeoljefrie. – Det er på høy tid at fast food- og restaurantbransjen kutter palmeoljen. Forbrukerne har sagt klart i fra at de ikke ønsker palmeolje i produktene, og de som fortsetter med dette kan forvente en nedgang i salget, sier Eidi Ann Hansen i Grønn Hverdag.

Powered by Labrador CMS