Butikk i praksis

Viktig: «Fast knallkjøp» er ett av de viktigste virkemidlene butikksjef Ronny Kvammen hos Meny Colosseum bruker for å være mest mulig konkurransedyktig på pris.

Et supermarked forblir et supermarked

For et par uker siden viste en undersøkelse, riktignok omstridt, at Meny har tapt markedsandeler. Er det bare lavpriskjedene som har livets rett i disse tider?

Publisert Sist oppdatert

– Nei, selvsagt ikke, erklærer butikksjef Ronny Kvammen hos Meny Colosseum i Oslo.

– Nå er det viktig at vi ikke fokuserer så mye på pris at vi ødelegger supermarkedenes fortrinn; utvalg og kvalitet. Men at vi samtidig legger vekt på pris, er selvsagt både nødvendig og fornuftig.

Må gire om

Han mener det kan være en viss fare for at enkelte har «sovnet i sokkene» under pandemien. Da gikk mye av seg selv, og omsetningen økte for liten og for stor, for lavpris og supermarked.

– Men nå, når en helt annen hverdag har innhentet oss, er vel supermarkedene kraftig presset på pris? Hva gjør dere med det?

– Det er klart prisbevisstheten har økt hos forbrukerne. Også her i Oslo vest. Og nettopp derfor er vi mer bevisste på å bruke de prisverktøyene vi har for å vise at man kan gjøre prismessig gode kjøp også hos oss, sier Kvammen.

– Men hva kan dere egentlig gjøre for å endre prisbildet, ikke minst i forbrukernes øyne?

– Det vi ikke må gjøre er å glemme at vi er supermarked med stort utvalg og førsteklasses kvalitet. Faller man for fristelsen til å renonsere på dette, blir butikken verken fugl eller fisk, og man har tapt. Samtidig som vi opprettholder førsteklasses ferskvaredisker og stort utvalg, gjelder det å synliggjøre at man kan gjøre en prisgunstig handel også hos oss.

Faste knallkjøp

– Er det fristende å la kjedens egne merker få større og bedre plassering?

– Hos oss har First Price gjort et noe kraftigere inntog i hyllene, men ikke voldsomt. Det er viktig å ha dette merket representert, for her får kundene et stort antall produkter til Kiwi-priser.

– Hva med tilbud, er det stor økning her?

– Det er en viss økning, først og fremst ved at vi er mer aggressive med å bruke «Fast knallkjøp». Vi har over 500 billige varer hver uke med First Price, knallkjøp og tilbud. Disse markeres godt i butikken

– Dere er ellers kjent for helgetilbudene?

– Ja, de er viktige for oss. Både for å opprettholde vår egenart som bredsortiments ferskvarebutikk, og for å gi kundene tilbud også på disse varene. For alle synes det er hyggelig å kjøpe førsteklasses biff til minus 30 prosent, eller skalldyr med prisavslag. For ikke å snakke om fisketirsdagen, når all fisk selges med 30 prosent avslag. Den er veldig vellykket. Summen av helgekampanjene, First Price, knallkjøp og fast lavpris gir kundene et klart inntrykk av at de kan handle prisgunstig hos oss.

Dynamisk

Fast knallkjøp er et kjedekonsept, men butikkene avgjør selv hvordan de vil bre ut dette på de ekstraplasser man har i lokalet. Her vil det selvsagt være store forskjeller for eksempel mellom butikkene på Stovner og Majorstuen.

– Det er viktig at vi hele tiden evaluerer pristiltakene våre. Hver mandag går vi gjennom og ser hvordan ekstraplassene våre har virket i uken som gikk. Virket de ikke etter hensikten, bytter vi dem ut. Og de som virker dårligst, settes det spørsmålstegn ved. Knallkjøp som fungerer godt, kan vi forlenge tiden på, sier Kvammen.

– I forrige uke hadde vi «Helt rå på ost» med fire binger på gulvet med håndskåret ost. Nå skal vi vurdere salgstallene og se om vi skal beholde dem, eller deler av dem.

– Hvordan ser 2023 ut for Meny Colosseum?

– Det ser bra ut så langt. Jeg tror ikke vi vil oppleve like store svingninger i prisene. Sannsynligvis vil de stabilisere seg, sier Ronny Kvammen.

Godt representert: Priskampanjen er godt synlig i en rekke av hyllene hos Meny Colosseum.

­

Powered by Labrador CMS