Nyheter

Butikktesten virker

På et møte med Ica og Norgesgruppen i dag orienterte tilsynet om at innkjøpsavtalen mellom Coop og Rema 1000 blir en del av vurderingsgrunnlaget. Avgjørelsen utsettes dermed med nesten to måneder.

Publisert Sist oppdatert

Du har sikkert sett at Butikktesten i Handelsbladet FK er blitt ny og bedre? For en uke siden justerte vi poengskalaen og tok med servicehandelen etter et innkjøringsår der vi bare testet dagligvarebutikker.

Testing på trykk er et vanskelig farvann. En anonym journalist som tester, er rett og slett ikke troverdig. Journalister er fagfolk. Men vi skal helst være de beste til å lage god avis, ikke til å drive butikk.

Derfor velger vi i stedet å bruke profesjonelle mystery shoppere. Akkurat som butikksjefer er fagfolk på butikk og journalister er fagfolk på avis, så er mystery shopperne fagfolk på å vurdere og gi tilbakemelding til butikker.

Sikkerheten for deg som leser (og for den som blir testet) for at dette er til å stole på, er for det første at testerne er profesjonelle, for det andre at kriteriene er åpne og for det tredje at butikksjefen får komme til orde før testen kommer på trykk. Både delpoengene og begrunnelsen for dem står svart på hvitt. Og butikksjefen får slippe til med kommentaren sin - for å forklare, si seg enig eller uenig og i verste fall protestere og si at slik er det da virkelig ikke.

Det siste har ikke skjedd ennå. Vi vet fra andre og mindre seriøse butikktester at det er fullt mulig for eksempel å hudflette en butikk som ser dårlig ut, uten å registrere at butikken er i ferd med å selge ut varene fordi den skal nedlegges. Våre profesjonelle butikktestere skal ikke gjøre slike bommerter. Men ingen er ufeilbarlig, og om de bommer, så får butikksjefen selv anledning til å si det.

Resultatet er en test som er ærlig, gjennomsiktig og mulig å kontrollere. Et godt signal om at noe lykkes, er at det imiteres - og vi ser at det er akkurat dét som skjer med Butikktesten i Handelsbladet FK. Men det viktigste signalet om at testen lykkes, er nettopp at bransjen lærer. Fjorårets beste og dårligste butikk beviser at de har gjort nettopp det.

Ica Maxi Levanger, som ble best i fjor, knyttet kundene tettere til seg blant annet ved å annonsere og skryte av resultatet. Kiwi Lilleaker, som fikk juling, brukte testen som argument for å få til en fornyelse slik at butikken i dag er bedre og triveligere.

Rundt i landet sitter en lang rekke kjøpmenn, butikksjefer, distriktssjefer og kjedeledere og leser Butikktesten hver uke, bare for å ta lærdom av ris, ros og gode tips. Når testen brukes slik, så blir den noe langt mer enn bare en fast spalte som butikkene frykter å bli hengt ut i. Det gjelder å være smart nok til å dra lærdom av mystery shoppernes erfaringer. Gjør du det, er konklusjonen klar:

Butikktesten gjør god butikk bedre.

Powered by Labrador CMS