Nyheter

By-, brustad-og stor-Kiwi

Kiwi utvider konseptet i begge ender, og satser på både mindre bybutikker og storbutikker. - Vi tilpasser butikkstørrelsen og sortiment til kundekretsen, forklarer Kiwisjefen. Like før jul åpner de grønne også sin første brustadbu, på Bryne.

Publisert Sist oppdatert

Kiwi vil differensiere seg, og arbeider nå for å tilpasse konseptet mer til beliggenheten. - Vi strekker ytterkantene i Kiwi, og justerer sortimentet i forhold til både større og mindre butikker, sier Kiwi-sjef Per-Erik Burud til Handelsbladet FK. Det han snakker om, er etablering av såkalte bybutikker og storbutikker.

- I Oslo består for eksempel 70 prosent av husholdningene av én eller to personer. Det er blant annet det vi nå vil ta mer hensyn til, forklarer Burud.

Han ser for seg rundt 30-40 slike bybutikker i sentrum av de største, norske byene. Butikkene skal fortsatt hete Kiwi; i hovedsak er det snakk om å justere og konsentrere sortimentet. Det betyr mer kioskvarer, mer drikke, mer frukt og grønt og dagsferske brødvarer.

- Vi vil kvitte oss med det som selger dårlig i byen, og få inn mer varer tilpasset type studenter, single og folk i farta, sier Burud, som regner med å få opp noen testbutikker i mars/april neste år.

TESTER BRUSTADBU

Burud ønsker også å teste noen brustadbuer, men ikke nødvendigvis i bybutikkene. - Vi kommer til å tilpasse innredningen i disse storbybutikkene, men 100 kvadratmeter blir for smått for oss. Der beliggenheten derimot er riktig i forhold til handlemønsteret, vil vi se på muligheten for å åpne et eget søndagsutsalg i tilknytning til hovedbutikken, sier Burud.

Men Kiwi har ikke planer om mange slike, og som Burud sier, vil de som kommer heller være unntaket. Men den første testen skal opp på Bryne like før jul. Der skal Kiwi åpne sin første brustadbu i tilknytning til butikken kjeden har tatt over fra Drageset.

STORBUTIKK

Mer interessant synes Kiwi-sjefen det er å snakke om storformat-Kiwier, som det også arbeides med. Han ser for seg rundt 100 butikker på landsbasis som er større enn 1 000 kvadratmeter. - Kjernen av butikkene våre i dag ligger på mellom 800 og 900 kvadratmeter. Nå vil vi utvide flere eksisterende butikker, og samtidig bygge nye, med et utvidet sortiment som i større grad er tilpasset blant annet helgehandel, sier Burud.

Sortimentet vil med andre ord bestå av et større utvalg ferskvarer, frukt og grønt og frysevarer, samt store eksponeringer og stor kassekapasitet.

Men det er overhodet ikke snakk om å etablere butikker med manuelle punkter, eller på andre måter differensiert fra Kiwi-konseptet.

SNART 400

Kiwi har nå gått forbi Rema 1000 i antall butikker, og har per i dag 396 enheter. Burud håper å nå 400 før året er omme. Neste åpning blir 16. november, på Nøstet i Bergen.

Omsetningen til Kiwi kommer til å ende på rundt 12 milliarder i 2006, 1,4 milliarder mer enn i fjor. - Vi ligger vesentlig foran budsjett, og har fortsatt som mål å nå 20 milliarder i 2012. Målet med å utvide i begge ender som vi tenker nå, er rett og slett å øke snittomsetningen, sier Burud.

Powered by Labrador CMS