Nyheter

Bygger Norges mest moderne kjølelager

Drøyt tre år etter at ASKO åpnet sitt sentrallager for tørrvarer i Vestby, settes spaden i jorda for et tre ganger så stort prosjekt; et sentrallager for kjølevarer. – Det er den største enkeltinvesteringen til Norgesgruppen noen sinne, sier Andre Tangerud, adm. direktør for ASKO Øst.

Publisert Sist oppdatert

Forarbeidene er snart ferdige, og i september starter byggingen av et 20 000 kvadratmeter stort lagerbygg på ASKO-tomta Vestby. Det nye lageret vil være helautomatisert, og ASKO mener det er landets mest moderne innenfor sitt område. De mener også at kjølelageret er vil være banebrytende i forhold til miljøteknologi, med blant annet Nordens største solcellepanel-anlegg på taket.

– På hvilket grunnlag kan dere si at dette blir Norges mest moderne lagerbygg? – Det er på grunn av automasjonsgraden. Her blir to operasjoner automatisert, både når varen skal inn i hylla og når den skal ut igjen. Inntil 60 prosent av kjølevarene vil komme ut til kunden uten å ha vært rørt av menneskehender. Det er effektivt! Det sier seg selv, sier Andre Tangerud.

4 kjølelagre blir til 1

ASKO sentrallager kjøl skal være i full drift fra 2017. Det vil erstatte nåværende kjølelagre i ASKO Vestfold/Telemark, ASKO Drammen, ASKO Øst i Vestby og ASKOs anlegg i Oslo. Kjølelageret vil også få utvidet sentrallagerfunksjon for resten av landet. Planen er at ingen medarbeidere skal bli overflødige, selv om det meste automatiseres og kjølelagrene forsvinner på de andre stedene. – Dette er en prosess som vi har god tid på å gjøre ordentlig, og i samarbeid med de tillitsvalgte, sier Andre Tangerud. Rundt 200 personer vil jobbe på det sentrale kjølelageret når det er i full drift – og hos ASKO på Vestby vil det da være 900 ansatte. ASKO legger vekt på at alle arbeidere i byggefasen – også de utenlandske – skal sikres norske tarifflønner og arbeidsvilkår.

3 ganger tørrvarelageret

– Da sentrallageret for tørrvarer åpnet i 2011 var det også en stor dag i ASKO. Hva er det som gjør dette så mye større? – Det vil ha minst tre ganger så stort volum som tørrvarelageret! De har i overkant av 12millioner Dpak per år, her går det 48 millioner. Mens de kun har kantsortimentet som det går minst av, vil vi ha hele rangen av ferskvarer. Dessuten blir det en mye høyere automasjonsgrad. I tørrvarelageret pakkes varene fortsatt manuelt på en stasjon, mens det her vil skje helt automatisk, sier Tangerud.

Ferskpakket kjøtt blir en stor varegruppe i det nye lageret. I dag kommer ferdigpakket kjøtt fra anlegget som Nortura har bygget for Norgesgruppen på Herland i Østfold til Vestby, hvor det manuelt pakkes om på samlastingsstasjonen og sendes videre til Askos øvrige anlegg rundt i landet. I det nye lageret blir denne prosessen automatisert, og kjøttvarene blir liggende i Vestby til det skal ut i butikk.

Les mer om gigantutbyggingen i neste papirutgave av Handelsbladet

Powered by Labrador CMS