Spis Grilstad skifter navn til Grilstad. Spis-navnet blir parkert, og Grilstad blir merkenavnet på kjøttproduktene fra det nye konsernet. Konsernsjefen holder døra på gløtt for at også lokale spesialiteter kan bli en del av det nye kjøttlaget.
- Vi skal bli et nytt, spennende og annerledes alternativ til markedsleder Nortura. Vi er langt større enn Nortura på spekemat, og målet vårt er å ta tilsvarende posisjoner også i andre kategorier, sier konsernsjef Leif Stråtveit til Handelsbladet FK.
Konsernsamling
Grilstad, selskapet til Jenssen-familien i Trondheim, har i flere år vært en av de store leverandørene av spekemat. Etter fusjonen med Spis ble det påfyll av volum. Det nye Grilstad-konsernet får en startomsetning på 2,5 milliarder kroner, 16 anlegg og en desentralisert struktur som roper på ledergrep. Det har konsernsjefen tenkt å gjøre noe med.
I disse dager blir produksjonsselskapene samlet i et nytt selskap under navnet Grilstad. Det er blant andre Grilstad Fabrikker, Spis Oppdal, Spis Hemsedal, Spis, Vestfold Kjøttråvare, Spis Ringøen, Alf Bredrup, Stranda Spekemat, Spis Mørekjøtt og Jærslakt.
Samtidig stikkes spaden i jorda for å bygge opp et nytt, stort slakteri på Sveberg i Malvik kommune, nord for Trondheim. Anlegget, som skal erstatte fire av konsernets slakterier, får landets største skjærelinje og blir en viktig del av den nye konsernkabalen.
Konsernsjefen vil ikke si hva som er neste trekk, men målet er å samle det nye konsernet i færre og større produksjonsanlegg, for å øke lønnsomheten og markedstrykket.
- Lønnsomheten i hele kjøttbransjen må opp, og vi skal ta vår del av endringene, sier konsernsjefen til Handelsbladet FK.
Reinkind på laget
Asbjørn Reinkind, tidligere konsernsjef i Rieber, blir med på Grilstadlaget som ny styreleder. Han erstatter storeier Anton Jenssen, som riktignok fortsetter som styremedlem. Wenche Frølich, kjent professor i mat og ernæring, er ansatt som sjef for produktutvikling og matsikkerhet.
Fra hovedkontoret i Trondheim, og fra salgs- og markedsbasen i Arbins gate i Oslo, skal nye Grilstad slåss om kundene i dagligvare og storhusholding. 500 millioner kroner av omsetningen skriver seg fra storhusholdning, mens resten er dagligvare.
- Spis har tilført konsernet en god posisjon i storhusholdning. Det er et godt utgangspunkt, sier konsernsjef Leif Stråtveit.
Mer ferdigretter
Målet er å vokse i begge salgskanalene, og for å få det til, skal det satses stort på produktutvikling, nye produkter, design og nye emballasjeløsninger. Både rødt kjøtt, hvitt kjøtt og blandingsprodukter blir en del av konsernutbudet. - Vi kommer til å se en del blandingsprodukter fremover, det åpner muligheter for mange nye og spennende produkter, mener konsernsjef Stråtveit.
I september kommer Grilstad med nye produkter, blant annet en ingrediensserie med rødt kjøtt, hvitt kjøtt og blandingsprodukter, til bruk i salater og pastaretter. Flere nye produkter er på vei, samtidig som det kommer nye varianter fra den etablerte produktstallen.
- Dagens ungdom som er vokst opp med ferdigretter og Grandiosa, vil ha et helt andre krav til produkter fra kjøttindustrien. Det betyr at vi må komme med enda flere serveringsklare produkter og nye konsepter. Salg av konseptløsninger blir derfor en viktig del av produktutviklingen, sier Stråtveit til Handelsbladet FK.
- Betyr det samarbeid med andre leverandører?
- Det betyr at vi kommer til å gjøre det som er nødvendig for å lage produkter og produktløsninger som forbrukerne vil ha. Jeg holder alle muligheter åpne.
Utfordringen
Leif Stråtveit har en sterk posisjon i dagligvarebransjen, og han er kjent som en handlingens mann. Det er en egenskap han får god bruk for. Flere har tidligere uten hell prøvd å bygge opp et landsdekkende kjøttkonsern.
- Det finnes muligheter, sågar store muligheter, men det må gjøres en del grep. Utfordringen vår er å gjøre noe på anleggssiden for å få kostnadene ned, samtidig som vi skal selge mer. Når alt er på plass, så bør vi ha et resultatnivå på 5 prosent av omsetningen, sier Stråtveit.
- Kjøttbransjen sliter med overkapasitet og en dyr anleggsstruktur. Dere skal investere 450 millioner kroner i et nytt stort slakteri i Midt-Norge. Samtidig har Nortura planer om å bygge et nytt slakteri til over en milliard kroner i samme regionen. Hvorfor gjør dere ikke noe sammen på råvaresiden?
- Vi har signalisert, både direkte og indirekte, at vi gjerne slakter for Nortura. Det vil være en lønnsom modell for begge parter. I dag er de private kjøttbedriftene store kunder på råvaresiden hos Nortura, og en omvendt modell vil være like naturlig. Det er på produktsiden og i butikkene at slaget om kunden står, ikke i slakteriene. Det er bonden, og til syvende og sist forbrukeren, som må betale for et Nortura-anlegg som etter min mening er helt unødvendig, sier Stråveit.
Påfyll
Etter at Jan Malme (Mørekjøttgruppen) solgte seg ut, eies konsernet av Jenssen Holding (brødrene Erling og Anton Jenssen) og investeringsselskapet Reiten & Co (NPC II) med henholdsvis 65 og 35 prosent.
Eierne har signalisert at det er åpent for nye oppkjøp dersom det er bedrifter og produkter «som passer inn i porteføljen». Etter hva Handelsbladet FK erfarer, er det spesielt nisjeprodusenter i kjøttbransjen man er ute etter.
Asbjørn Reinkind, den nye styrelederen, har solid erfaring med å ta strategiske grep, blant annet på oppkjøpssiden, fra sin tid i Rieber. Det er en av årsakene til at han er hentet inn.