Nyheter

Bytter børste oftere

BORT MED BAKTUS: Tannbørste-produsentene klarer å få folk til å bytte børste litt oftere. Spesielt salget av elektriske børster øker kraftig. Det siste året solgte dagligvarebutikkene tannpleieprodukter for 711 millioner kroner.

Publisert Sist oppdatert

Kundene dine skal helst bytte tannbørste hver tredje måned - men det gjør de slett ikke. Likevel er det fremgang å spore. Salget av manuelle tannbørster økte nemlig med 9,7 prosent i fjor, mens salget av elektriske økte med hele 24,4 prosent.

Det er tydelig snakk om nye elkunder: Mens salget av nye børster øker kraftig, står refill-salget stille.

El-økning

- Både kampanjene fra leverandørene og arbeidet i kjedene er med og bidrar til at kundene bytter litt oftere, mener Geir Forberg. Han er butikksjef på Coop Mega Mysen, og bekrefter det Scantrack-tallene fra Nielsen viser.

- Spesiet på elektriske har vi en veldig god vekt i prosent. Akkurat nå ser vi at vi selger mange refill-pakninger til Braun. Det viser at folk fortsetter å bruke de elektriske bøstene, sier Forberg.

Han mener de elektriske børstene er en genial måte å få ungene til å pusse tennene bedre på. Mega-sjefen trekker også frem Tooth Tunes-børstene fra Hasbro som spiller musikk når man pusser, som et eksempel på at produsentene er flinke til å utvikle nye produkter. En god idé, mener han, selv om de spillende børstene ikke solgte godt nok til å forsvare plassen i hyllene.

27 sorter tannkrem

Mega-butikken selger tannpleieprodukter for 200 000 kroner i året. - Men vi har nesten for mange slag, konstaterer han, og teller til 27 forskjellige sorter tannkrem.

Nielsen-tallene viser en verdiøkning på 7,4 prosent og en volumøkning på 2,7 prosent i tannpleie de 52 ukene frem til 22. juni. Over halvparten av salget i varegruppen utgjøres av tannkrem, tannpolish og tannpuss. De manuelle børstene øker til 191 millioner kroner. De elektriske står bare for 17,8 millioner kroner i dagligvarehandelen, men øker altså mest. Her har dagligvarebutikkene likevel konkurranse. - Når vi ikke øker mer, kan det jo skyldes at vi har en elektroforretning på senteret, sier Geir Forberg på Mega Mysen.

Colgate størst

De største merkene øker dominansen på tannpleie-fronten. Nesten to av tre kroner som brukes på å holde tennene rene, havner hos Colgate og Jordan, og Colgate har passert 35 prosent. Også Solidox og Sensodyne øker.

På ett område slår «bli flinkere»- oppfordringene fra bransjen og tannlegene dårligere an. Tannstikker og tanntråd er ikke noen kundefavoritt. En omsetning på 67,3 millioner kroner betyr en økning på bare 1,6 prosent - altså mindre enn prisstigningen.

Powered by Labrador CMS