Nyheter

Bytter og bytter

SKEDSMOKORSET: Leverandørene bytter merker, samarbeidspartnere og markedsandeler hele tiden. Dessuten er de norske produsentene uvanlig engasjerte også på importsiden. ? Knallhardt, sier Galleberg-sjef Olaf Styrmoe jr om det norske sjokolade- og sukkervaremarkedet.

Publisert Sist oppdatert

? I fjor omsatte vi for 539 millioner kroner ut til detaljist. Det er en økning på 52 millioner i forhold til 2002. Det gjør oss til den største importøren i dette markedet, sier Styrmoe.

Færre og færreSom ellers i industrien er det blit færre leverandører. ? Vi opererer i dag med et titall leverandører, mens antallet for fem år siden var opp mot det dobbelte. Rent driftsmessig er selvfølgelig dette en fordel, men baksiden av medaljen er at stadig større leverandører krever stadig bedre betingelser. Og får de ikke det, skifter de gjerne beite. Det å være sjokolade- og sukkervareimportør er med andre ord en risikofylt tilværelse, fastslår Styrmoe.Som eksempler nevner han at Galleberg overtok salg og markedsføring for Anthon Berg og Panda i fjor, men mister Ferrero til Brynild 1. april, etter å ha bidratt til over 65 prosent vekst på fire år.En annen historie dreier seg om en av det internasjonale sjokolademarkedets sterkeste merkevarer, Toblerone. Da Kraft overtok, mistet Galleberg automatisk Toblerone til Freia, men fikk tilbake merket i fjor fordi Kraft-ledelsen ikke var fornøyd med det norske selskapets salgsinnsats.

Øker og økerForbruket har steget jevnt og trutt, men fordelingen mellom kategoriene har ikke endret seg så mye de siste årene, annet enn at løsvekt øker mest.Fordelingen med to tredjedeler på sjokolade og én tredjedel på sukkervarer er også stabil. Her skiller Norge seg ut: Forholdet i flere andre land er stikk motsatt. Styrmoe gir Freias markedsinnsats mye av æren.Menn og kvinner velger litt forskjellig. Av Gallebergs merkevarer frister for eksempel Riesen i første rekke menn, mens kvinner er i klar overvekt når det gjelder Campino. Stimorol er et typisk ungdomsprodukt, mens Fisherman's Friend-kjøperen er noe eldre.Styrmoe tror at hovedårsaken til at dagligvarehandelen har overtatt mer og mer av forbrukermarkedet, er tilgjengeligheten: Betydelig utvidede åpningstider kombinert med gjennomgående lavere priser enn i servicehandel og spesialbutikker.

Tjener og tjenerDagligvarebutikkene tjener mye på sjokolade og sukkerbarer. ? Dagligvarebutikkene tjener tre ganger så mye som gjennomsnittet for andre varekategorier, viser beregninger vi gjorde for noen år siden. Jeg vet ikke hvordan forholdet er i dag, men denne kategorien er helt klart fortsatt en av dagligvarehandelens mest lønnsomme. Kategorien er konkurranseutsatt og følgelig spennende og morsom, sier Olaf Styrmoe jr.

Powered by Labrador CMS