Nyheter

Coca-Cola er kaffeklar

LØRENSKOG: - Kaffen er klar, fastslår Øystein Enger i Coca-Cola Drikker. Denne uken kommer det første synlige tegnet på drikkegigantens storsatsing på varme drikker i Norge: Far Coast kafé i Oslo. Og mer er i vente. Mye mer.

Publisert Sist oppdatert

Coca-Cola åpner denne uken egen kafé/kaffebar i fasjonable Bogstadveien i Oslo. Far Coast er en del av selskapets satsing på varme drikker, som du leste om i Handelsbladet FK i juli. Kaféen er en konseptbutikk som skal brukes som teststasjon, og blir den eneste i sitt slag i Norge.

- Det er ikke aktuelt å åpne flere eller å starte franchise-kjede. Vi gjør dette i samarbeid med våre kunder, vi skal ikke konkurrere med dem, forsikrer Øystein Enger, markedssjef for «premium brewed beverages» i Coca-Cola Drikker. Kaféen er den første i Europa og den tredje i verden. Selskapets bakmenn i USA har merket seg nordmenns betalingsvilje og umettelige kaffetørst, og tror Oslo vil utgjøre et gunstig pilotmarked.

TODELT KONSEPT

Kjernen i satsingen er en patentert drikkeautomat og porsjonspakkede doser av kaffe, te, kakao og andre drikker som smaker godt når de blandes med varmt vann. Automatene vil tilbys conveniencemarkedet samt kafé- og restaurantbransjen.

- Konseptet er todelt, i Chaqua og Far Coast. Begge tar utgangspunkt i den samme automaten, men bredden i sortimentet og profileringen er forskjellig. Chaqua henvender seg til convenience-markedet, mens Far Coast retter seg mot serveringsstedene, forteller Enger.

Kundene får tilbud om modulpakker, med ulik grad av profilering og tilbehør. Coca-Cola-navnet er holdt utenfor; Chaqua og Far Coast skal etableres som selvstendige varemerker.

EGET KAFFEBRENNERI

- Etter fem års forskning og utvikling har våre egne og innleide eksperter funnet den rette løsningen for kategorien varme drikker, mener Enger. Coca-Cola har etablert egen produksjon med kaffebrenneri, pakker kaffen i små, tette porsjonspakker som holder kvaliteten ved like, og satser på automat uten kaffekvern.

- Vi har foretatt blindtester med våre automatprodukter målt mot kaffe fra kaffebarer, og de kommer ut likt. Når det gjelder teen, tror jeg vi vil endre norske forbrukeres forhold til te. Her får kundene kraftig, god te rett i koppen, og ikke et beger med varmt vann og en løs tepose, sier Øystein Enger.

I ukene og månedene som kommer, vil det dukke opp Chaqua- og Far Coast-stasjoner på en rekke steder i og rundt Oslo. Interesserte i andre deler av landet må smøre seg med tålmodighet. Nøyaktig hvor lenge, ønsker ikke Enger å gå inn på: - Vi vil teste ut konseptet så bredt som mulig, men under kontrollerte former, nøyer Enger seg med å si.

Powered by Labrador CMS