Nyheter

Coca-Cola fyller Reitans kaffekopper

Sist fredag skjedde en aldri så liten revolusjon i kaffe-Norge. Heretter brygges nemlig kaffen hos Narvesen, 7-Eleven og Shell 7-Eleven på bønner fra Chaqwa.

Publisert Sist oppdatert

Coca-Cola-selskapet Chaqwa og Reitan Convenience har inngått en toårig avtale, der Chaqwa leverer bønner til Narvesen, 7-Eleven og Shell 7-Eleven.

– Dette er en viktig avtale for oss, det er første gang vi inngår en stor avtale i kbs-kanalen, sier adm. direktør Stein Rømmerud i Coca-Cola Enterprises Norge til Handelsbladet.

– Vi var fornøyde med kaffekonseptet vårt slik det var, men da Coca-Cola henvendte seg til oss syntes vi de hadde et veldig spennende tilbud, forteller adm. direktør Mariette Kristenson i Reitan Convenience Norway.

Arabica-bønner

– Kaffe er et veldig viktig satsningsområde for oss. Vi skal levere høy kvalitet til en gunstig pris, og uten at kundene må stå og vente. Og skal man få god kaffe, må man ha gode bønner. Med Chaqwa får vi arabicabønner av høyeste kvalitet, konstaterer Kristenson.

De to selskapene har i fellesskap gjennomført en omfattende testing, og har sammen laget en blanding som er skreddersydd for Reitans butikker og maskiner – alt for å gi den beste smaken. Totalt er det blitt utviklet fire ulike smaker: Chaqwa Dark Roast og Chaqwa Espresso for Narvesen, samt Chaqwa Rosso Dark Roast og Chaqwa Rosso Espresso for 7-Eleven, og Shell 7-Eleven.

Proff oppfølging

Som en del av avtalen vil Chaqwa systematisk måle kvaliteten på kaffen i alle RCNs norske butikker.

– Et slikt målesystem er vanlig hos kaffespesialister, men i KBS er dette helt nytt. Det vil bidra til å sikre at kunden alltid får kaffe av høyeste kvalitet hos oss, sier Kristenson.

Hun trekker dessuten frem at kaffen fra Chaqwa er UTZ-sertifisert, som skal borge for at både miljøet og menneskene som har produsert kaffen er ivaretatt i hele verdikjeden.

Klare for vekst

Coca-Cola-sjefen lover å gjøre sitt til at Chaqwa blir en suksess i Reitans kbs-kjeder.

– Vi vet mye om hva som selger i butikk og hvordan man kan generere mersalg, sier Rømmerud, som ønsker å hjelpe butikkene til å bli gode både på varm og kald drikke.

– Vi kan bistå kjøpmannen, med gode planer, og god oppfølging, og ikke minst innsikt i kaffekundenes preferanser og handlemønstre. Vi gjør mange markedsundersøkelser, og nå skal vi inkludere Reitans kaffekunder og skaffe innsikt om dem, slik at vi kan bidra til økt kaffesalg, lover Coca-Cola-sjefen.

Det er søt musikk i ørene til Mariette Kristenson, som kunne notere seg en økning i kaffesalget på 5 prosent i fjor. Bare i Narvesen ble det solgt 5 millioner kopper kaffe i 2014.

– Med kaffe fra Chaqwa, synes jeg vi bør klare 7,5 millioner kopper i løpet av to år! sier Kristenson.

Powered by Labrador CMS