Administrerende direktør Thomas Havnegjerde i Sodexo Norge og administrerende direktør Stein Rømmerud i Coca-Cola Enterprises Norge.

Nyheter

Coca-Cola kjøper kaffevirksomhet

Coca-Cola styrker posisjonen som den ledende operatøren i bedriftskaffemarkedet – kjøper Sodexo’s kaffevirksomhet i Norge.

Publisert Sist oppdatert

I dag har Coca-Cola Enterprises Norge (CCEN) inngått en avtale med Sodexo om oppkjøp av deres kaffevirksomhet I Norge. CCEN styrker med dette sin posisjon som den ledende operatøren i dette markedet.

– l løpet av de siste årene har vår kaffevirksomhet vokst kraftig, senest i 2015 hadde vi en vekst på 64 prosent. Årsaken til dette er at vi tilbyr kaffe av høy og stabil kvalitet, det beste salgsteamet, sterke kunderelasjoner og har Norges største tekniske avdeling, sier administrerende direktør Stein Rømmerud i Coca-Cola Enterprises Norge i en pressemelding.

Coca-Colas merkevare Chaqwa hadde i 2015 en vekst på 64 prosent i volum totalt. I dag har selskapet 7 000 kaffemaskiner utplassert på norske arbeidsplasser og hotel- og restaurantbransjen, og med oppkjøpet av Sodexo’s kaffevirksomhet, øker dette antallet med over 2000 maskiner. Den formelle overtakelsen vil skje 1. september 2016.

Norge ligger på topp 3 når det gjelder kaffekonsum i Europa, og nordmenn drikker 12 millioner kopper med kaffe hver dag. Rundt 30 prosent av disse kaffekoppene drikker vi på jobb. Dette markedet består i dag av syv hovedaktører som står for godt over halvparten av all kaffe som nordmenn drikker på jobb. Med merkevaren Chaqwa er Coca-Cola i dag den ledende operatøren innenfor jobbmarkedet, og tilbyr kaffe, kaffemaskiner og teknisk service til norske arbeidsplasser.

Kaffevirksomheten til Sodexo var ifølge Coca-Cola en perfekt match på grunn av en sterk kundebase, kompetente medarbeidere og god driftsmodell.

– Dette er en milepæl i vår kaffereise. Nå får vi muligheten til å tilby vår kvalitetskaffe og høye servicenivå til flere kunder. Coca-Cola-systemet ser til Norge når de nå satser på Chaqwa i andre land. Dette oppkjøpet styrker vår posisjon ytterligere og vi ser veldig positivt på framtiden til vår kaffevirksomhet, konkluderer Rømmerud.

Coca-Cola har i dag 90 medarbeidere som arbeider med det norske kaffemarkedet, innenfor salg, utvikling og tekniske løsninger. Med oppkjøpet av Sodexo vil kaffevirksomheten vokse ytterligere.

Powered by Labrador CMS