Nyheter

Cola-krigen

I disse dager tilbyr Coca-Cola alle norske husstander gratis Zero. Pepsi tar igjen og utfordrer den røde colaen som Norges mest solgte. VG varsler cola-krig.

Publisert Sist oppdatert

Coca-Cola har i dag 29,5 prosent av markedet, så følger Pepsi Max med 23,7, Coca-Cola Zero 10,1, Solo 4,2, Fanta 4,1, Sprite 2,1, Mozell 1,6 og Urge 1,5 prosent. Dette ifølge Nielsen-tall for 2013.

Når alle norske husstander får tilbud om 1,5 liter av Coca-Colas sukkerfrie alternativ - gratis, drar erkekonkurrent Pepsi i gang sin største markedskampanje i Norge noensinne, med blindtesting av Pepsi Max mot rivalens Coca-Cola, land og strand rundt.

Coca-Cola har de siste dagene hatt en kampanje i VG, hvor leserne har fått en kupong som de kan bytte i en flaske 1,5 liter Cola Zero. - Ikke i noe annet land i verden har Pepsi Max en så ledende markedsposisjon i det sukkerfrie markedet som i Norge. Nå skal vi ta et steg til og har som mål å bli den mest populære brusen i det totale brusmarkedet i landet også, sier markedssjef for Pepsi Max i Norge, Christian Træland til VG.

- Det er faktisk slik at Coca-Cola fortsatt er den brusen som uten sammenligning drikkes mest her i landet. Men siden 1998 er trenden at kalorifattig brus øker mest, sier konserndirektør for kommunikasjon i Coca-Cola Norge, Stein Rømmerud, og slår Cola Zero i hodet på Træland.

- Det er Cola Zero som øker mest blant colaene, opp 2,3 prosentpoeng i fjor, mot 0,8 prosentpoeng opp Pepsi Max.

Nå går Pepsi til frontalangrep med sin sukkerfrie Pepsi Max på konkurrentens sukkerholdige supersuksess: Den klassiske røde Coca-Cola-en.

- Vi spør hvem av de to folk liker best. Vi tar en sjanse, fordi vi ikke vet hvem som vinner. Det selges fortsatt mer rød Cola enn Max, så vi risikerer å tape, sier Christian Træland.

Coca-Cola gjennomfører samtidig en gigantutdeling av Zero for å sukkerfri-utfordre Pepsi Max.

- Det er vår største utdeling i Norge noen gang og vi gir bort Coca-Cola Zero fordi flest mulig skal bli kjent med smaken og de nye flaskene våre, sier Rømmerud.

Powered by Labrador CMS