Nyheter

Coop deler overskuddet

Som du har lest i Handelsbladet FK, får Coops medlemmer i disse dager 640 millioner kroner utbetalt i kjøpeutbytte og medlemsrabatter. Men gjennomsnittlig utbytteprosent er noe lavere enn året før.

Publisert Sist oppdatert

Vel 495 millioner av de 640 millionene er overskuddsdeling fra medlemmenes handel i samvirkelagene. Medlemmene får 5,5 millioner mer i medlemsrabatter hos Coops samarbeidspartnerne enn det de fikk for 2009. Det er en vekst på 3,9 prosent.

– Vi er fornøyde med at vi fortsetter å øke medlemmenes andel av samvirkelagenes omsetning. Det viser at våre medlemmer er fornøyde med det tilbudet vi gir. Vi har likevel en jobb å gjøre for å styrke deres lojalitet ytterligere de neste årene, sier markedsdirektør Geir Jostein Dyngeseth i Coop Norge Handel i en pressemelding.

Totalt 1 257 253 nordmenn var medlemmer ved utgangen av 2010. Det er 48 586 flere enn året før. – Vi er både overrasket og ydmyke over at medlemsveksten fortsetter med uforminsket fart. Vi skal derfor bruke 2011 til ytterligere å styrke medlemsprogrammet, men også etablere flere og bedre butikker til medlemmenes beste, sier Dyngeseth.

Økt konkurranse og hardere press på verdikjeden gjør at kjøpeutbytteprosenten har gått ned i mange samvirkelag. Gjennomsnittlig kjøpeutbytteprosent i samvirkelagene er redusert fra 1,81 i 2009 til 1,64 i fjor. Det gjør at en vekst i medlemmenes omsetning på rundt én milliard kroner ikke fører til vekst i det totale kjøpeutbyttet som utbetales for 2010.

– Vi har imidlertid vært nødt til å konstatere at samvirkelagenes konkurransesituasjon er ytterligere skjerpet i en del områder av landet det siste året, sier informasjonsdirektør Bjørn V. Kløvstad i Coop Norge. Han legger til at Coop arbeider målbevisst med å øke etableringstakten og spisse kjedekonseptene sine ytterligere.

Powered by Labrador CMS