Bjørn Takle Friis, kommunikasjonsdirektør Coop Norge.

Nyheter

Coop enig med matkastelovutredere

Landbruksdepartementet ser ikke behov for en matkastelov. – Det er en fornuftig konklusjon, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Coop Norge.

Publisert Sist oppdatert

LMD har utredet behovet for en matkastelov, og kommet til at behovet ikke er der. Det synes Coop Norges kommunikasjonsdirektør er en god konklusjon.

– Helt enig. En slik lov ville ført til at vi hadde måttet prise ned varene tidligere enn vi gjør i dag. Vi vet at folk kjøper mer når det er billig, og resultatet ville bare blitt at maten ble kastet hjemme hos kundene i stedet, sier Bjørn Takle Friis til Dagligvarehandelen.

– Vi har en egeninteresse av å redusere svinnet, og har innført en nullvisjon når det gjelder matkasting. Det har både en stor miljømessig og økonomisk oppside, og derfor jobber vi systematisk med svinnreduksjon. Vi har allerede kommet veldig langt, og ser stor forskjell i svinnet siden vi startet arbeidet mot null svinn for halvannet år siden, sier Takle Friis, som fastslår at det er i butikk slaget står.

– Vi har innført et eget opplæringsprogram i alle våre butikker som heter «Optimal varebetilling». Det skal lære de ansatte å gjøre mer presise varebestillinger basert på salgshistorikk. I tillegg jobbes det med gode rulleringsrutiner, så de eldste varene står først i hyllene. Vi må også bli flinkere til å oppfordre folk til å velge produktene som ikke har lengst holdbarhet. Mange varer smaker jo like godt, og noen ganger bedre, enn de ferskeste varene. Som firebarnsfar plukker jeg alltid de single bananene og tar melken med kortest holdbarhet. Med fire barn i huset vet jeg jo at den melken er borte i løpet av en dag eller to, sier Bjørn Takle Friis.

– Dere har også fått god fart i diskene med mat med kort holdbarhet?

– Der går det unna så det holder. Det er viktig at det gjøres på en fin måte, at varene er pent presentert og at det ikke bare ser ut som en oppsamlingsdisk. Det har blitt «en greie», og det er mange kunder som oppsøker nedprisingsdiskene. Det fine er at disse diskene øker bevisstheten rundt matkasting både hos de butikkansatte og kundene, sier kommunikasjonsdirektøren.

– Hva skjer videre?
– Vi skal fortsette å jobbe hardt for å forsterke fokuset på matkasting i hele verdikjeden. Vi har fortsatt en jobb å gjøre sammen med produsenter og kunder, og det handler om å finne smarte løsninger, innovasjon og opplæring, sier Bjørn Takle Friis.
FAKTA: MATSVINN

Fem departementer og 12 bransjeorganisasjoner som samlet representerer hele verdikjeden for mat undertegnet i juni i år en avtale om å redusere matsvinnet i Norge med 50 prosent innen 2030.

Matsvinn er en stor utfordring globalt. En tredel av all mat som produseres i verden blir ødelagt eller kastet. Bare i Norge kaster en gjennomsnittlig norsk forbruker 42 kg mat som kunne vært spist hvert år. Matsvinn i hele matkjeden utgjør 68 kg per år.

p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 11.0px 'Helvetica Neue'; color: #000000; -webkit-text-stroke: #000000}p.p2 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 11.0px 'Helvetica Neue'; color: #000000; -webkit-text-stroke: #000000; min-height: 12.0px}span.s1 {font-kerning: none}
Powered by Labrador CMS