Nyheter

Coop felt for etterligning av Remas grill-logo

Et enstemmig konkurranseutvalg konkluderer med at Coops grill-logo er en illojal etterlikning av Rema 1000s grill-logo og i strid med god forretningsskikk. Rema krever at Coop stanser all markedsføring av grill-serien.

Publisert Sist oppdatert

I april i år lanserte Coop en kampanje for markedsføring av grillprodukter der Coop benyttet en logo som liknet mye på den etablerte logoen fra Rema 1000. Rema ba Coop stanse bruken av logoen under henvisning til markedsføringsloven § 25. Rema klagde Coop inn for Næringslivets Konkurranseutvalg, og utvalget har nå enstemmig kommet fram til at Coops grill-logo etterligner Rema 1000s grill-logo og er i strid med god forretningsskikk. Næringslivets Konkurranseutvalg uttaler blant annet at «Helhetsinntrykket blir svært likt, noe som etter utvalgets syn fremstår som et bevisst valg fra Coops side» samt at Coops logo «gir klare assosiasjoner til Rema 1000s logo og vil etter utvalgets syn kunne utvanne gjenkjennelseseffekten av Rema 1000s logo og anses som en urimelig utnyttelse av Rema 1000s markedsinnsats og resultater». Utvalget konkluderer også med at «Coop med sin grill-logo som ble introdusert i 2014, har lagt seg for nær Rema 1000s grill-logo på en måte som er illojal og i strid med god forretningsskikk næringsdrivende imellom».

- Vi reagerte sterkt på det vi mener var en bevisst etterligning da Coop lanserte sin grillkampanje tidligere i år. Vi er glade for at Konkurranseutvalget enstemmig mener at dette er tilfelle, sier kommunikasjonsdirektør i Rema 1000, Mette Fossum Beyer i en pressemelding.

Coop har i 2014 etter utvalgets syn gjort et skifte fra sine tidligere grill-logoer. Det uttales at selv om noen av elementene som Coop har brukt i tidligere år går igjen, har utformingen av logoen i 2014 tatt opp i seg et nytt hovedelement som er svært likt Rema 1000s utrykk. Fargevalg i bokstaver er likt, svart er brukt gjennomgående som bakgrunnsfarge, ordene «perfekt med» er plassert på nøyaktig samme sted som Rema 1000s undertekst og i samme farge, og også strekene på hver side av «perfekt med»korresponderer med rammen rundt Rema 1000s logo.

Siden 2009 har Rema 1000 benyttet et grillkonsept hvert år, fra mai til midten av august. Grill-konseptet er en stor satsing hos REMA 1000, og det er brukt betydelige midler i markedsføring og utvikling.

- Vi krever nå at Coop stanser all markedsføring med logoen umiddelbart, og at produkter med logoen trekkes tilbake eller at emballasjen endres innen rimelig tid, sier Fossum Beyer.

Siden Coop vant NM i kjøttprodukter for sin grillserie tidligere i sommer, har de hatt en massiv markedskampanje for hele serien i alle markedskanaler. Til NTB har Kristin Paus, informasjonsdirektør i Coop, uttalt følgende:

- Vi har fått tilsendt Næringslivets konkurranseutvalgs uttalelse, dog ikke direkte fra utvalget, men via Rema. Vi er overrasket over utvalgets konklusjon og noterer oss at de har vært noe i tvil. Slik vi ser det, er vår grillkampanje i år uttrykksmessig en videreutvikling av den grillkampanjen vi har hatt siden 2007. Fargetonene i reklamemateriellet har blitt justert noe gjennom årene, men grunnfargene, de typiske grillfargene oransje/gul og svart, og de bærende kampanjeelementene har hele tiden vært de samme. Vår hensikt har på ingen måte vært å kopiere Remas grill-logo, vi har videreutviklet vårt opprinnelige grilluttrykk fra 2007. Rema startet med sine grillkampanjer først i 2009. Nå vil vi bruke den tiden vi trenger til å sette oss ordentlig inn i utvalgets uttalelse og kravene fra Rema før vi beslutter hva vi vil gjøre.

Powered by Labrador CMS