Nyheter

Coop: Ja til strategiplanen

Coop har sagt ja til strategiplanen (2009 til 2014) der målet er å få en markedsandel på 26 prosent i dagligvaremarkedet. Det betyr en salgsvekst på bratte 3,1 milliarder kroner.

Publisert Sist oppdatert

Bak lukkede dører i Bergen har årsmøtet i representantskapet skrevet kooperativ historie. Som du kunne lese på handelsbladet.no i går, så sa et klart flertall ja til at Coop NKL skifter navn til Coop Norge, og dermed forsvinner et historisk navn fra norsk dagligvare. NKL har vært selve symbolet på samvirkemakten siden 1906. Flere av deltagerne fryktet at det vil gi et galt signal. Trondos-sjef Torbjørn Skei var den som flagget størst motstand mot forslaget som tilslutt ble vedtatt.

Ica-drøm

Strategiplanen ble som ventet vedtatt, og det betyr at Coop Norge (tidligere Coop NKL) har fått grønt lys for en rekke strategiske grep i dagligvare og faghandel. Flere av deltagerne på representantskapsmøte tok til orde for å målsette en enda større markedsandel i dagligvaremarkedet, men strategiplanen ble vedtatt med 26 prosent som mål.

Samtidig åpner strategiplanen for oppkjøp og andre strategiske grep. Det store ønsket til mange av kooperatørene er at Ica Norge kaster kortene, og skulle det skje vil Coop være i posisjon for å sikre seg hele eller deler av butikkporteføljen.

Sentrale samvirkeledere fra Vestlandet, som adm. direktør Magne Vathne fra Økonom i Stavanger har vært aktive pådrivere for få vedtatt strategiplanen, og for at Coop Norge skal ta flere tøffe, og om nødvendig upopulære, grep for å sikre ny vekst, kostnadskutt og flere fusjoner blant samvirkelagene.

Obs og Extra vinner

Som du har lest i Handelsbladet FK og i nettavisen, så sliter kooperasjonen med elendige tall fra flere av samvirkelagene, en dyr og komplisert samvirkelagsstruktur og kooperatørene har problemer med å holde markedsposisjonen. Coop Obs og Coop Extra (Coop Hordaland skal etablere to nye Extra i Bergen) har tatt vekstposisjonen blant kjedene i samvirket, mens Coop Marked og Coop Mega sliter med å holde posisjonen. Selv ikke lavpriskjeden Coop Prix klarer å ta lavprisveksten i markedet i nærkamp med Rema 1000 og Kiwi. Det er et alvorlig signal om at det er noe som ikke stemmer.

Men som ellers i kooperasjonen; det er store regionale forskjeller. Enkelte samvirkelag har god vekst og god økonomi.

Synlig

I går ble tidsrammen sprengt av taletrengte deltagere, før Coop-ledelsen og representantskapet dro til Fløien i Bergen for sosialt samsvær, ledet an av et erkebergensk buekorps. Så synlig har kooperasjonen aldri vært før i Bergen sentrum.

I dag skal representantskapsmøtet diskutere vedtektsendringer og en evaluering av det omstridte forslaget om å innføre en gradert utbyttemodell. Forbrukersamvirket Sør i Kristiansand, som har testet ut den graderte modellen, har god erfaring med den nye modellen, men i store deler av kooperasjonen er det sterk motstand mot at det tukles med likhetsmodellen, selve grunnpilaren i et samvirke.

Gjenvalg

I ettermiddag blir det styrevalg, før møtet avsluttes. Styreleder Lisbeth Bull Husby (som også er styreleder i Trondos) blir gjenvalgt, og det samme blir styremedlem Magne Vathne fra Økonom i Stavanger (adm. direktør i Økonom og leder av kjedestyret i Coop Obs). Både Bull Husby og Vathne ivrer for økt press mot samvirkelag og lokale styrer som ikke følger opp lokale tiltak.

Powered by Labrador CMS