Nyheter

Coop med brustadbu

ULLEVÅL I OSLO: Coop Øst prøver seg med brustadbu på Ullevål. Pål Karlsen på Damplass får søndagsåpent på den ene av Oslos to Coop Marked-butikker nå i august. Spennende, tror han, men er mest opptatt av å gjøre butikken mer synlig i nærmiljøet.

Publisert Sist oppdatert

Det er lett å gå forbi Coop Marked-butikken på Damplass i Oslo. Bare den røde søppelbøtten utenfor røper at her er det en dagligvarebutikk. - Det er vår største utfordring. Bygningen er fredet, og

velforeningen her er veldig streng på hva som godtas av skilting, sier Pål Karlsen, som har drevet denne ene av Oslos to Coop Marked-butikker i snart fire år.

Når Coop Øst nå snart setter i gang ombygging av butikken for å få til brustadbu, er Karlsen mest opptatt av hvordan han skal greie å fortelle kundene det. - Jeg er veldig usikker på hvordan trafikken på søndager kommer til å bli. Bunnpris går jo sinnssykt bra på søndager, men her på Damplass pleier det å være ganske stille når bakeriet ved siden av er stengt, og det holder ikke søndagsåpent. Når mange kunder i tillegg går forbi butikken fordi de ikke ser oss, så blir det veldig spennende å se hva vi kan få til på søndager, sier Karlsen.

Men han er optimistisk og tror at Coop Øst og velforeningen kommer til enighet om en bedre profilering og skilting enn i dag.

FLEKSIBEL

Selv om det ikke er Karlsen som bestemmer åpningstidene til butikken, så mener han seg mindre kjedestyrt enn mange andre butikker.

- Coop Marked er jo ikke noe stort satsingsområde i Oslo, så vi er nødt til å prøve å være litt fleksible i forhold til hva kundene ønsker å handle, sier Karlsen.

For eksempel kjører han lite på nonfood og mest på mat, og skaffer ellers det meste på kundens etterspørsel. - Skulle noen spørre etter en traktor, skulle jeg nok fått tak i en, tror han.

Men mer sannsynlig er det at de spør etter pålegg og andre lunsjprodukter, for lunsjkunder er det ganske mange av.

LITE BRØD

Det svært så populære Åpent Bakeri, som folk kommer langveisfra for å besøke, og som ligger rett ved siden av butikken, trekker en god del kunder også til Karlsen. Men den gjør også sitt til at han trolig har den laveste brødandelen i kjeden.

- Vi har det samme sortimentet som de andre Marked-butikkene, men selger mye mindre. Her kommer heller folk og kjøper pålegg til brødet de har kjøpt på bakeriet, sier Karlsen, og konstaterer at butikken i hovedsak er en supplementsbutikk.

- Det er ikke en stor andel av kundene som tar hovedhandelen hos oss, men de som går her, er likevel glade for at vi er her, legger han til.

Medlemsandelen til butikken ligger ikke på mer enn 11-12 prosent. - Snittsalget er lavt med så mye suppleringshandel, og da er det heller ikke så mange som tenker på medlemskap, tror Karlsen.

Men det er altså fullt mulig å drive nærbutikk på Oslos vestkant. Kanskje nettopp på grunn av beliggenheten, tror han. - Her er det mye pengesterke folk, som ikke tenker så mye på pris. Det er en fordel for oss, påpeker Karlsen, som i fjor omsatte for 8,3 millioner kroner.

Powered by Labrador CMS