Nyheter

Coop samler kassalappkunnskap

Coops 1,3 millioner medlemmer etterlater seg rundt 100 millioner kassalapper hvert år. Nå skal Coop bruke kassalppene til å forstå kundene sine bedre.

Publisert Sist oppdatert

Coop Norge Handel går sammen med det Tesco-eide analyseselskapet Dunnhumbys og starter Dunnhumby Norge. Det skal føre til at Coop i fremtiden slipper å gjette seg frem til hva som er en god deal for kundene sine. De skal vite det. Og ikke nok med det: De skal bruke kunnskapen til å bli mer kundevennlige og bedre på innovasjon.

– Vi har jobbet tett med Dunnhumby en stund nå, og det har vært en grundig prosess. Å etablere joint venture-selskapet ble en naturlig videreføring for å bygge opp egen kompetanse. Det er kjempespennende, og blir den første etableringen av denne typen i Norden, sier Coop Norge Handel-sjef Svein Fanebust. – Vi var passe kalde i starten, men nå har vi fått bevist at det virker, legger han til.

Det nye selskapet jakter nå på seks personer til å betjene norgeskontoret. I tillegg vil de knytte til seg i alt tolv personer fra andre Dunnhumby-kontorer rundt om i verden. I løpet av året skal det totalt være 18 ansatte i analyseselskapet.

– Ja, det er en frisk satsing. Men for en såpass krevende jobb må vi satse skikkelig, sier markedsdirektør Geir Jostein Dyngeseth i Coop Norge Handel.

Dyngeseth og Fanebust understreker at all kundedata er anonymisert og at alt som gjøres er i tråd med lover og regler. – Det er jo ikke kundene personlig vi er interessert i, men adferden deres. Hva påvirker og optimaliserer deres handel? spør Svein Fanebust.

Gjennom det siste årets pilotarbeid har han blant annet avdekket at blant de 300 produktene som kundene hadde oppgitt at var sine kjernevarer, var det bare match på 61 av dem. Det betyr at det bare var 61 av varene kundene sier de kjøper ofte som de faktisk legger i handlekurven. Slikt er nyttig å vite når man skal tilrettelegge for en best mulig handleopplevelse i de ulike kjedeformatene.

Les hele saken i ukens papiravis!

Powered by Labrador CMS