Nyheter

Coop til kamp mot nettlureri

Coop går til kamp mot villedende nettkonkurranser der norske og utenlandske selskaper misbruker kjedens navn.

Publisert Sist oppdatert

Coop har i lengre tid jobbet for å få stoppet at navnet blir misbrukt i nettkonkurranser. Sikkerhetssjefen i Coop Norge, Soner Sevin, understreker at Coop har gjort en kartlegging av konkurransene på vegne av medlemmene og andre kunder som er blitt lurt på nett.

– Useriøse kampanjer som det er snakk om her bidrar til å skape økt usikkerhet på nett, noe som er svært uheldig, sier Soner Sevin i en pressemelding.

– Aktørene som er involverte lover ofte premier mot at nettbrukeren gir fra seg personopplysninger og samtykke til oppsøkende markedsføring. Dette kan være alt fra e-poster til SMS-er og direkte telefonsalg til folk som ellers har reservert seg mot telefonsalg.

Saken fortsetter under bildet.

Sikkerhetssjef Soner Sevin i Coop Norge.

Både norske og utenlandske firmaer er involvert.

– Blant aktørene som tidligere har lovet gavekort fra Coop i konkurranser er det tyske selskapet eGentic og søsterselskapet Planet49, et firma med flere norske kunder, sier Sevin.

– Dette firmaet har tidligere benyttet navnet vårt bevisst i villedende konkurranser der det for eksempel blir lovet et gavekort for 10.000 kroner til vinneren.

Sikkerhetssjefen sier at eGentic har benyttet seg av sider med et utseende som ligner på Coops egen nettside. Dette har igjen betydd mange telefoner fra Coop-medlemmer som føler seg lurt.

– Etter at vi kontaktet dem gjennom våre advokater, sluttet eGentic med det, men jeg tror ikke dermed at vi er kvitt problemet for all fremtid dessverre, avslutter sikkerhetssjefen.

Powered by Labrador CMS