Nyheter

Corona-vekst under pandemien

Corona Extra opplevde tidenes salgsvekst i Norge under pandemien ved samme navn.

Publisert Sist oppdatert

­Mange spådde salgssvikt for det mexicanske ølmerket med limebåt i flaskehalsen og pandemi-navn som viktige kjennetegn. Men det motsatte skjedde. I 2020 og 2021 steg salget av Corona Extra i norske butikker med nær 40 prosent i forhold til 2019-tall.

Corona ble dermed bestselgeren til AB InBev i det norske ølmarkedet. Sammen med de andre ølmerkene, Budweiser, Stella og Beck, sørget Corona Extra for at bryggerikonsernet økte salget med 143 prosent i perioden. I samme periode vokste det samlede ølsalget i norsk dagligvarehandel med 30 prosent, ifølge analysebyrået NielsenIQ ScanTrack

Charles Payne, landssjef for AB InBev i Norge og Danmark, tror fremgangen først og fremst henger sammen med en generell utvikling i det europeiske ølmarkedet, der premiummerker har fått en sterkere posisjon. Han legger imidlertid til at pandemien på flere måter har bidratt til å styrke både Corona Extra og de andre ølmerkene til selskapet.

­– Da barer og restauranter måtte lukke dørene på grunn av pandemien, kom folk i stedet sammen hjemme for å hygge seg. De prøvde ut nye ølmerker, og var villige til å betale mer for øl i premiumsegmentet. Dermed kom Corona Extra på bordet i mange norske hjem, sier Payne i en pressemelding.

Kine Søyland, kommunikasjonsrådgiver i Norgesgruppen, bekrefter at etterspørselen etter Corona har hatt et betydelig oppsving de siste par årene.

– Det er riktig at ølmerket gjennom pandemien fikk en god volumvekst, i likhet med en del andre internasjonale merker, for eksempel Peroni. Begge merkene er sterke på uteliv, og da utelivet stengte under pandemien, økt salget av disse merkene mer enn de fleste andre ølmerker, sier Søyland og legger til:

– Utviklingen har falt noe i etterkant av pandemien, men er fortsatt høyere enn før 2019.

Powered by Labrador CMS