Nyheter

- Dagligvare viktig for senteret

ET MUST: - Ethvert senter må ha minst én god dagligvarebutikk. Det sier Olav Thon til Handelsbladet FK.

Publisert Sist oppdatert

- Dagligvarebutikken er veldig viktig for kjøpesentrene, den drar mye kunder. Er det en dårlig matbutikk på et senter, er konseptet galt, da må man gjøre noe med det, sier .on.

Han åpnet nylig den nye tredjeetasjen på Ski Storsenter, som skal få senteret til å bikke over to milliarder i omsetning. - Det er dårlig hvis vi nå ikke kommer opp i minst 2,5 milliarder, sier Olav .on.

Men finanskrisen legger en viss demper på Olav .on Gruppens videre sentersatsing. - Norge er jo ganske godt utbygget med sentre allerede, men vi er noe mer avventende til nye sentre nå, sier .on til Handelsbladet FK.

- Men vi vil følge opp utvidelser og moderniseringer på eksisterende sentre, tilføyer .on, og referer til utvidelse av både Strømmen Storsenter og Storo-senteret.

Når det gjelder omsetning, ligger Olav .on Gruppen an til 40 milliarder kroner på sine rundt 70 sentre i år. Det tilsvarer en omsetningsvekst på 3-4 prosent i forhold til fjoråret. - Omsetningen har holdt seg forbausende bra i forhold til finanskrisen, sier .on.

Sandvika Storsenter ender i år på 2,9 milliarder kroner. - De siste 100 millionene opp til 3 milliarder, burdet vært tilført av Vinmonopolet, sier .on, som ønsker seg vinsalg i det som nå skal være Skandinavias største kjøpesenter.

Ski Storsenter vil i løpet av høsten ha 19 nye butikker på plass i de rundt 8 000 nye kvadratmeterne. Men utbyggingen på Ski ble svært problematisk da det begynte å brenne i juli. - Mange trodde det ville være umulig å åpne etter planen. Men vi har satt «.on-rekord» i byggetid, sier senterdirektør Georg Vestby, og ga samtidig honnør til entrepenøren. - Men brannen var jo også entrepenørens skyld, skjøt Olav .on inn. Utvidelsen har en prislapp på 200 millioner kroner.

Powered by Labrador CMS