Illustrasjonsfoto: Berit Roald, NTB scanpix

Nyheter

Dagligvarehandelen bidro til ny vekst

Publisert Sist oppdatert
p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; line-height: 16.0px; font: 14.0px Arial; color: #444444; -webkit-text-stroke: #444444}p.p2 {margin: 0.0px 0.0px 14.0px 0.0px; line-height: 16.0px; font: 14.0px Arial; color: #444444; -webkit-text-stroke: #444444}p.p3 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; line-height: 16.0px; font: 14.0px Arial; color: #444444; -webkit-text-stroke: #444444; min-height: 16.0px}span.s1 {font-kerning: none}span.s2 {text-decoration: underline ; font-kerning: none; color: #0000ee; -webkit-text-stroke: 0px #0000ee}

(NTB): Varehandelen stiger etter tre måneders fall, og det er særlig dagligvarehandelen som drar opp salget.

Fra februar til mars gikk varehandelssalget opp med 1,1 prosent, etter en nedgang på 0,8 prosent fra januar til februar.

Den langsiktige trenden i detaljomsetningsindeksen har vist en forholdsvis flat utvikling siden i fjor vår, viser sesongjusterte tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

Butikker med salg av dagligvarer bidro særlig til økningen i omsetningsvolumet fra februar til mars i år. Dagligvarebutikker utgjør om lag 40 prosent av omsetningen i detaljhandelen.

Sportsbutikker og bensinstasjoner hadde derimot en nedgang i omsetningsvolumet i samme periode.

Sterkere enn ventet

Ifølge E24 er tallene er mye sterkere enn det analytikerne hadde ventet på forhånd.

DNB hadde ventet en vekst på 0,7 prosent i detaljhandelen i mars, mens Nordea Markets hadde ventet en vekst på 0,5 prosent.

– Vi hadde jo ventet oppgang nå grunnet den svake starten på året, men det ligger fortsatt an til samlet fall i første kvartal. Men dette bekrefter at fallet vi så de første månedene handlet om midlertidige faktorer, sier økonom i DNB Markets, Jeanette Strøm Fjære.

Husholdningenes varekonsum økte 2,9 prosent fra februar til mars 2018, viser sesongjusterte tall. Kjøp av nye biler bidro mest til oppgangen, men også andre konsumgrupper hadde bred vekst.

Biler og drivstoff

Kjøp av biler og drivstoff økte med 9,5 prosent, fortrinnsvis grunnet det markante oppsvinget i bilkjøpene, viser SSBs varekonsumindeks for mars. Oppgangen i bilkjøpene kommer etter en svak utvikling i årets to første måneder.

Konsumet av elektrisitet og brensel økte med 8,7 prosent som følge av en rekordkald marsmåned. Også konsumet av mat- og drikkevarer økte, og de to konsumgruppene trakk samlet varekonsumet opp med om lag 1,4 prosentpoeng.

Konsumet av andre varer gikk ned med rundt 0,4 prosent og bidro til å dempe økningen i varekonsumet noe.

I mars besto varekonsumet av 34 prosent mat og drikkevarer, 13 prosent elektrisitet og brensel, 19 prosent kjøp og drift av biler og 34 prosent andre varer.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS