Nyheter

De hemmelige matbørs-tapene

Disse produktene taper kjedene store summer på hvert år. Bruttofortjenesten ligger på minus i alle kjedene, og på det verste er den nede i minus 250 prosent. Hva produktene har til felles? Alle har vært gjengangere på VGs matbørs. For å komme best mulig ut i undersøkelsen, dumper kjedene prisene på matbørs-produktene og selger med store tap - tap som de må dekke inn på andre produkter.

Publisert Sist oppdatert

Produkter som er med på VGs matbørs, er rene tapssluk for handelen. Flere av dem er blant produktene med dårligst bruttofortjeneste i handelen.

Handelsbladet FK har sett på kjedenes bruttofortjeneste på en rekke «VG-produkter», og tallene er nedslående. En rekke av produktene som er med på VG-børsen, går igjen på kjedenes lister over produktene som har dårligst bruttofortjeneste. Og mange av dem selges med store tap.

«GJEMT»

Så lite attraktive har mange av produktene vært at kjedene enten har «gjemt» produktene i hyllene, eller bevisst vært utsolgt på varene. - Etikettene har vært på plass, men hyllene har vært tomme for enkelte av produktene på VG-børsen. Man ønsker rett og slett ikke å selge dem, fordi man taper så mye penger på det, sier flere kilder til Handelsbladet FK.

TWININGS, LYPSYL OG JEGERGRYTE

Handelsbladet FK har sjekket priser og fortjeneste i alle grupperingene. Twinings røde frukter er blant de verste produktene for handelen å ha i hyllene sine. Med en pris på rundt fire kroner i butikk, selges produktet med et tap på opptil ti kroner pakken. Bruttofortjenesten ligger i snitt på minus 151 prosent i de kjedene Handelsbladet FK har sjekket. Den dårligste ligger på rundt 250 prosent i minus. Blå Lypsyl taper også alle kjedene Handelsbladet FK har sjekket, penger på. Tapet varierer fra rundt 15 til 150 prosent per enhet. Toro Jegergryte er like ille, om ikke verre. En utpris på langt under ti kroner, mot det dobbelte for de andre produktene i serien, betyr en fortjeneste fra minus 15 til minus 200 prosent. Nestlé fullkorn barnegrøt taper butikkene opptil 110 prosent på. Sjokoladesaus fra Tine, Bjørns havregryn, Idun sennep, Royal Blue fra Tine, O.b.fleur normal, Sun oppvaskmaskinpulver, Uncle Ben's middagsris, Soletti saltstenger, Libero bleier og Korni flatbrød er blant de andre produktene som preges av til dels store minustall på bruttooversikten - hvis det da ikke allerede er tatt ut av sortimentet.

- FOR MYE MAKT

Kjøpmenn Handelsbladet FK har vært i kontakt med, rister på hodet av den negative lesningen. - Det er ikke riktig at VG skal bestemme prisen på maten i Norge. Avisen har alt for mye makt, sier én.

- Det blir et helt falskt prisbilde for forbrukeren. Tapet må jo taes igjen på andre produkter, sier en annen.

I ekstremtilfeller har enkelte kjeder plukket produkter på VG-børsen ut av sortimentet.

Og som Handelsbladet FK har skrevet tidligere, har VG-børsen ført til at kjedene kjøper inn billig frukt og grønnsaker av dårligere kvalitet, bare for å komme best ut i testen.

KAN BLI KASTET UT

- Det er ikke noe tvil om at en sånn måte å måle på, kan slå uheldig ut for enkeltprodukter. Noen kan i verste fall bli delistet eller erstattet om de havner på en slik børs, sier direktør Helge Hasselgård i Dagligvareleverandørenes Forening (DLF).

- Prisundersøkelser er sunt, men det er veldig avhengig av hvordan det blir gjort. VGbørsen kan gi et skjevt bilde fordi markedet tilpasser seg den, men jeg opplever at VG-børsen nå er bedre enn den var, legger han til.

Powered by Labrador CMS