Nyheter

Debatt: En treig dilter?

I to lederartikler, i henholdvis nr. 16 og 18, har Forbrukerombudet som institusjon og jeg som person blitt hengt ut i Ukeavisen FKs lederartikkel, den ene gangen for å dilte etter bondelaget, den andre gangen for å være regelmakere som er så treige at vi/jeg ikke klarer å henge med i utviklingen.

Publisert

Det er selvsagt lov å være retorisk i en lederartikkel, men retorikken sitter som regel bedre dersom den er fundert på riktig fakta. I motsatt fall blir den flau. Når den som kritiseres tydeligvis ikke har satt seg inn i saken, og i tillegg er blottet for evnen til prinsipiell tenkning, blir det flaue pinlig. Det er nettopp den fellen Ukeavisen FK går i. Litt forklaring fra min side er derfor på sin plass.

La oss ta den første påstanden først, der vi blir angrepet for å ha «forfulgt» Rimi, som har vært så snille å gjort Norge billigere, og at vi derfor har løpt bondelagets ærend ved å stille spørsmålstegn ved markedsføringen. Det er godt mulig at Rimi, som følge av konkurransen i dagligvaremarkedet, har bidratt til å senke prisnivået på dagligvarer i Norge. Dette er ikke FO?s ærend, selv om en slik utvikling helt klart er positiv for forbrukerne. FO fører, slik jeg antar (?) redaktøren kjenner til, tilsyn med markedsføring og kontraktsvilkår. Det er viktig, av hensyn til forbrukeropplysning og like konkurranseforhold, at slagord og påstander om pris er korrekte og etterrettelige. Dersom Coop, helt hypotetisk, sier de er billigst på matvarer, må de selvsagt dokumentere at det er riktig. Dersom det var fritt frem for alle til å si at de var billigst ville det blitt et svært oversiktelig marked. Jeg anbefaler redaktøren i FK å ta en tur på Oxford street i London og se på butikkenes markedsføring; påstander om konkurssalg og opphørssalg (som pågår i årevis), påstander om 50 % rabatter o.l., alle totalt usanne, florerer. En lignende utvikling kunne vi tenkt oss i Norge uten en viss grad av markedskontroll.

Derfor har vi ved to anledninger det siste året tatt tak i nettopp Rimis markedsføring. Første gang reiste vi spørsmål om bruk av slagordet «Vi gjør Norge billigere» var villedende. Grunnen var at flere undersøkelser tydet på at marginene i de forutgående salgsledd var redusert, mens prisene i butikkene hadde gått opp. Et naturlig spørsmål å stille var om Rimi faktisk gjorde Norge billigere dersom de i praksis stakk den reduserte innkjøpsprisen i egen lomme i stedet for å la den komme forbrukerne til gode. Saken kom aldri helt på spissen, i og med at Rimi plutselig besluttet ikke å bruke slagordet mer.

Den andre saken er helt ny, og gjaldt hvilke butikker som kan bruke påstand om at man er billig. Etter FOs syn kan ikke alle butikker i Norge kalle seg billige. Vi har derfor sagt at man for å kalle seg billig må ligge i den nedre 1/3 av prissegmentet. Etter min mening er dette et helt naturlig krav, og vi har, på grunnlag av den siste Matbørsen i VG, som altså viste at Rimi har økt prisene mer enn konkurrentene, bedt om slik dokumentasjon fra Rimi. Når den kommer får vi se hva utfallet av saken blir.

Så helt kort om den andre saken, som konkret gjelder Diplom-Is og to andre nettsteder. En av de virkelig store utfordringer på Internett er den skjulte reklamen. Skjult reklame er i strid med god markedsføringsskikk. Dette er nå slått fast i markedsføringsloven, men har vært gjeldende lære i mange år. Pressen selv har kjørt en hard linje mot sammenblanding av reklame og redaksjonelt stoff, noe som er svært positivt. Jeg synes derfor det er lite innsiktsfullt, og overraskende, at lederen av en avis som representerer norsk dagligvarehandel bagateliserer og nærmest latterliggjør et forsøk på å rydde opp i noe som er uryddig, noe en samlet europeisk forbrukerbevegelse har høyt på prioriteringslista og som har blitt satt på dagsorden av politikere og andre som jobber med barn som forbrukere. Grunnen er enkel: Barn har ikke den samme forståelsen for hva som er et reklamebudskap som voksne. Og når barn endatil presenteres for reklamebudskap uten å vite det, er vi på alvorlig ville veier.

For meg synes det som om den rådende ideologiske oppfatning i Ukeavisen FK er: Ligg unna oss, vi klarer oss uten regulering og innblanding fra dere. La Rimi markedsføre seg som de vil, la Diplom-Is drive med skjult reklame mot barn og unge.

Egentlig er en slik holdning ganske trist, særlig, som jeg har nevnt før, fordi den bygger på slikt et sørgelig faktagrunnlag. I skrivende stund ser jeg på VGs nettside at Rimi idag har satt ned prisene med 4,1 % som en følge av alt bråket rundt saken. Det er bra; det viser at konkurransen virker, men også at matvareselgerne i dette landet trenger noen til å holde dem i øra, enten det er VG, Bjarne Haakon Hansen, Sifo eller FO. Og det er noe ganske annet enn å dilte etter bondelaget.

Bjørn Erik ThonForbrukerombud

Powered by Labrador CMS