Nyheter

Debatt: «Franchise light» - Åp

På bakgrunn av brevet ditt, senere gjengitt i både Dagligvarehandelen og Fritt Kjøpmannskap, vil vi redegjøre for bruken av begrepet «franchise light».

Publisert Sist oppdatert

Som du sikkert vet er det å rekruttere dyktige butikksjefer en utfordring både for oss og andre kjeder.Faktisk er kampen om dyktige ledere blitt en ikke ubetydelig konkurransefaktor.Uten dyktige butikksjefer vil det i det lange løp heller ikke hjelpe med et attraktivt markedskonsept.Butikken blir som lederen, og vil være et speilbilde av denne. Å ha en dyktig butikkleder er alfa og omega om man ? som Kiwi ? ønsker å fremstå som det beste lavprisalternativet der hvor butikkene ligger.

Rekrutteringen foregår ofte fra egne rekker, fra konkurrerende kjeder og fra leverandørene. Disse er i en målgruppe hvor langt de fleste har et etablert og positivt forhold til begrepet franchise.Foruten å være klar over at en franchisetaker har en lokal rett til å drive et definert markedskonsept, forbinder de også franchise med positive begreper som selvstendighet, driftsansvar og lønn av egen innsats.

Som ett av flere tiltak for å kunne sikre oss dyktige og motiverte butikksjefer, har vi utviklet en tilknytningsform som gir butikklederen mye av det samme driftsansvaret som en franchisetaker har. Bl.a. har butikksjefen en betydelig innvirkning på butikkens driftskostnader og resultat.

Vi legger ikke skjul på at det er nettopp attraktiviteten i begrepet franchise som er motivet for å bruke vårt begrep. Vi er imidlertid uenige i påstanden om at signalene vi sender med å bruke «franchise light» overfor denne målgruppen er villedende. De vet hva franchise står for. Orientert om ordningen vår, ser de klare paralleller mellom den korrekte definisjon av begrepet og vår tilknytningsform.

Vi kan imidlertid love at i fremtiden (det var en liten glipp i denne sammenheng) vil begrepet være mindre dominerende og satt i anførselstegn, og på den måten klarere gi et signal om at vi ikke snakker om franchise i ordets korrekte betydning, men i en overført betydning.

Avslutningsvis kan nevnes at ordningen har fått både stor og positiv oppmerksomhet. I tillegg til å virke forlokkende i rekrutteringsøyemed, oppleves den av butikksjefene som en motiverende vitamininnsprøytning og har bidratt til skjerpet fokus på drift, kostnader og resultat. For en butikksjef som er villig til å stå på og som skaper resultater i butikken, innebærer ordningen et solid tilskudd i inntekten.

Kiwi Norge ASPer-Erik BurudAdm. direktør

Powered by Labrador CMS