Nyheter

Debatt: Wal-Mart kommer til N

Wal-Mart kommer til å komme til Norge ? det er bare et spørsmål om tid. Det skriver Vance Robbins, som tidligere har arbeidet syv år for verdens største handelskonsern.

Publisert

Det er over et år siden den første artikkelen min om Wal-Mart sto på trykk i Ukeavisen FK. Siden den gangen er jeg tilbudt job i to store, norske detaljhandelsselskaper. Men på grunn av mangelen min på norskkunnskaper (som kan overvinnes) gikk det ikke lenger.Jeg har senere fullført norskkurset mitt, men på grunn av norske immigrasjonslover måtte jeg forlate landet jeg er glad i og vende tilbake til USA.

Et spørsmål om tidSom jeg skrev første gang: Wal-Mart kommer til Norge. Det er bare et spørsmål om tid. Hver Wal-Mart butikk i USA og hver ny butikk som bygges rundt i verden, er et «Supercenter». Mye større enn de vanlige butikkene deres, og de selger også alkohol. Et typisk «Supercenter» er over 33.000 kvadratmeter og selger alt fra bildekk til mat.Wal-Mart har også nylig bekjentgjort at de vil produsere sin egen vin. Dette kommer til å gjøre den veldig billig. I aller stater i USA er det tillatt å selge vin i dagligvarebutikker.

Bedre og billigereEtter at jeg kom tilbake til USA, gikk jeg sammen med en venn for å starte vårt eget firma. Vi åpnet ikke butikk, men et tepperengjøringsselskap. Likevel er det de samme ideene som gjelder, og selv om vi er veldig, veldig små, tar vi likevel oppdrag bort fra selskaper som er tjue ganger vår størrelse. Hvis vi kan gjøre det, så kan de minste butikkene deres, også.Vennen min startet denne virksomheten før jeg kom tilbake, og ha slet tungt. Siden jeg kom tilbake, har vi nesten tredoblet omsetningen.Jeg tok rett og slett i bruk ideene jeg snakket om tidligere. Jeg viste kundene at vi kunne tilby bedre service for bedre priser. Deter ikke vanskelig å gjøre hvis du tenker mot fremtiden. Det virker som om vi nesten gir bort tjenestene gratis, men kundene ringer oss, og ikke det andre selskapet, hver eneste gang.

KundebehandlingDette kan iverksettes effektivt i en hvilken som helst næring.Jeg brukte medieannonsering, riktig «look» og vekt på kundetilfredshet for å vinne og beholde nye kunder. De har i sin tur «spredt budskapet» og anbefalt oss for andre kunder som vi nå betjener regelmessig. Munn til munn er et svært viktig redskap for å bygge en ny kundebase eller konkurrere om en eksisterende.Det er bare én mulighet til å gjøre et førsteinntrykk. Men det er en sjanse til å imponere kundene dine hver gang de setter foten innenfor butikkene dine. Overrask kundene dine med uventet service og priser.Wal-Mart annonserer salg hver måned. Det fleste konkurrentene deres har en annonse hver uke. Det koster dem fire ganger så mye å annonsere, og annonsene deres blir sett fire ganger så ofte. Men likevel er Wal-Mart nummer 1. Hvorfor? De vet hvordan de skal behandle kundene så snart de er i butikken.

Forberedt, redd eller forvirretDen forberedte vil ikke ha noe problem med å håndtere kjempen som kommer til landet deres. Den redde og forvirrede kommer kanskje til å bli knust under Wal-Marts føtter. Wal-Mart tvinger ikke alle butikkene i byen til å stenge, de fleste bedriftene ønsker Wal-Mart velkommen fordi de bringer en mengde kunder inn i området, kunder som også de kan dra nytte av.Bare vær forberedt og forstå hva som er i vente. Det vil sannsynligvis bety å endre noen gamle idéer. Men uten forandring kommer du til å bli igjen i fortiden, som et minne.

Powered by Labrador CMS