Nyheter

Den neste, store matgreia: Eti

Nå legger forbrukerne mer vekt på etikk enn på både helse og enkelhet. - Det er et nytt hinder som nye produkter må klare for å lykkes, sier IGD-analytiker Gerardine Padbury.

Publisert Sist oppdatert

Fersk forskning fra de internasjonale dagligvareekspertene i IGD viser at forbrukerne er i ferd med å endre kravene til maten sin. Det kommer frem i rapporten med det talende navnet «The Next Big Food Thing».

Og den neste, store mat-greia, det er altså etikk. Når en forbruker skal vurdere om hun vil prøve ut et nytt produkt, er det mer sannsynlig at hun legger vekt på de etiske forholdene rundt produksjonen enn på både helse og convenience.

Verdiene og etikken bak et produkt påvirker handelen for 68 prosent av dagligvarekundene som IGD har undersøkt. Til sammenligning trekker 62 prosent frem helse og velvære, mens 52 prosent nevner convenience.

MÅ OVERBEVISE

- Det har kommet en ny hindring. Skal de lykkes, må nye produkter klare den, sier senioranalytiker Gerardine Padbury. - I tillegg til å møte forbrukernes behov for enkelhet og helse, må leverandørene bevise den positive, etiske bakgrunnen til produktene og merkene sine hvis de skal lykkes i butikken.

Hun oppfordrer til å ikke betrakte rapporten som bare enda en spørreundersøkelse der folk sier det de tror er forventet av dem:

- Det er avgjørende at produsenter og kjeder forstår hvor viktige disse funnene er. Det er allerede vanskelig nok å få nye produkter på markedet, sier Padbury. I IGDs hjemland Storbritannia har bare fire prosent av matproduktene som lanseres, over 50 prosent distribusjon ett år etter lansering. 38 prosent er helt delistet, eller i praksis ute av butikkene. Tendensen er den samme i Norge, selv om færre kjeder gjør at selve distribusjonstallene blir anderledes.

LETTLAGET

Rapporten tar også for seg hvilke fordeler som kan overbevise kundene om at de vil prøve noe nytt. Aller mest frister det at produktet er enkelt å tilberede. Nummer to er at det er bra for hjertet. De to fordelene påvirker henholdsvis 43 og 39 prosent. Frittgående dyr trekker 34 prosent av forbrukerne.

Reising påvirker: Det er en tydelig sammenheng mellom hvilke land folk har besøkt og hva slags mat de liker. Og de kategoriene der kundene vil ha mer variasjon, er brød, frukt og fisk.

MONTERING OG MP3

Det neste året regner Padbury med at flere nye trender vil melde seg. Hun trekker frem matmonteringsselskaper, som har gjort det godt i USA: Tilbud om at kunden kan sette sammen og tilberede måltider til en hel uke. Dessuten kommer mer mat som er inspirert av reiser og ferier.

- Og kanskje lenger frem vil vi se større bruk av mp3- og podcastteknologi for å gi kundene oppskrifter, sier Gerardine Padbury.

Powered by Labrador CMS