Nyheter

«Den nye Grandiosa»

EXTRA-ROS: Helse, miljø og etikk er den nye Pizza Grandiosa. Det tror forbrukerminister Anniken Huitfeldt, som skryter av Coop Extra, Kiwi og Rimi fordi de tar ansvar.

Publisert Sist oppdatert

Barne- og likestillingsministeren er statsråden som har ansvaret for forbrukersakene i regjeringen. På FKkonferansen møtte hun dagligvarebransjen for første gang. Hun kom med et positivt utgangspunkt, og trakk gjerne frem forbrukerindeksen som viser at dagligvarebransjen har høy tillit.

Huitfeldt kom på talerstolen rett etter at de fremsynte mennene bak Pizza Grandiosa hadde mottatt Dagligvareprisen (se side 6). - Helse, miljø og etikk kommer til å være den nye Grandiosa. Noen må bare være de første som skjønner det, sier hun.

Hun roser Coop Extra som første svanemerkede dagligvarekjede,Kiwi for å gi kundene billigere frukt og Rimi for sukkerfrie kasser, men viste ellers til Storbritannia og Sainsbury's. - Der har fairtrade-produkter en vekst på 70 prosent,og selger for seks-sju milliarder kroner i året, påpeker Huitfeldt.

Forbrukerministeren peker på eksempler som at ungdommene som kjøper sjokolade til lørdagskvelden, skal vite at den ikke er lagt av barn - og at forbrukerne må klare å finne ut om nøttene som markedsføres stadig sterkere, er fremstilt uten palmefett.

På FK-konferansen la hun vekt på at selv om det kan være fristende å ty til reguleringer, foretrekker hun et frivillig samarbeid med bransjen - for eksempel når det gjelder markedsføring av mat og drikke til barn og unge. - Når bransjen går ut og sier at den skal ta ansvar for kundenes helse, venter også forbrukerne at ikke den mest sukkerholdige kjeksen skal være godt plassert på nederste hylle i barnehøyde, sier Anniken Huitfeldt.

Hun er klar på at dagligvarebransjen må ta mer ansvar enn før, fordi bransjen har mer makt enn før. - Ansvar lønner seg, sier Huitfeldt.

Powered by Labrador CMS