Nyheter

Der pepper'n gror

På et møte med Ica og Norgesgruppen i dag orienterte tilsynet om at innkjøpsavtalen mellom Coop og Rema 1000 blir en del av vurderingsgrunnlaget. Avgjørelsen utsettes dermed med nesten to måneder.

Publisert Sist oppdatert

I mediene er det alltid en pendel som svinger: Man får kjeft for det ene helt til man blir så flink til det man har fått kjeft for, at man får kjeft for det stikk motsatte i stedet. Forvirrende? Det er egentlig enklere enn det høres ut. Norske landbruksministre er blant dem som har merket medie-pendelen: Hvis ikke kontrollapparatet har fanget opp utrygg mat, har de fått kjeft fordi kontrollen er for dårlig. Når de så strammer inn, går det aldri lenge før det dukker opp en produsent som ikke klarer den nye papirmølla. Og vips: Landbruksministeren får kjeft fordi det er for vanskelig å bli godkjent. Nå kommer reaksjon- og motreaksjon-mønsteret sannsynligvis til å nå den lokalproduserte maten. Eller rettere sagt: Lokalmaten får neppe kritikk, men etter all blesten om lokalmat, kommer mediene til å bli svært interesserte i det motsatte. Det er igang i Sverige: Der har gravende journalister i SVT-programmet Rapport kartlagt ingredienser. De har funnet ut at innholdet i mange dypfryste retter, har gått rundt jorden og vel så det før de er fremme på fabrikken i Sverige. Det krever ikke særlig stor fantasi å se at norske aviser, forbrukerprogrammer eller andre sannsynligvis kommer til å gjøre noe av det samme. Det er alltid interessant når mediene tar opp problemstillinger som svært få i bransjen har brukt veldig mye tid på. På den måten er det mulig å bli flinkere og finne bedre løsninger. Den som ikke tåler kritikk, klarer heller ikke å forbedre seg. Det som er synd, er at mediene ofte er unødvendig opptatt av å finne en syndebukk. Den dagen slike presseoppslag dukker opp, vil alltid en eller flere dagligvareleverandører måtte regne med å bli hengt ut for praksisen sin ? praksis som aldri var noe problem før den havnet i medienes søkelys. Da er det bedre å være føre var: Den som leverer mat der ingrediensene er hentet der pepper'n gror og enda lenger unna, vil nok tjene på å tenke igjennom problematikken før mediene banker på døren. For banke på døren, det vil de gjøre ? spørsmålet er bare hvilken sak de tar opp neste gang.

Powered by Labrador CMS