Nyheter

Derfor kommer ikke Aldi

UTKONKURRERES: Aldi har lite i Norge å gjøre. I hjemlandet Tyskland taper lavpris-pioneren i konkurransen mot Lidl - og selv ikke Lidl klarte som kjent å etablere seg på det norske markedet.

Publisert Sist oppdatert

Ekstremlavpriskjedene fortsetter å vokse i landet der konseptet ble oppfunnet; Tyskland. Fremdeles er Aldi, Lidl, Plus, Penny, Netto og de andre kjedene i stand til å øke markedsandelen på vanlige dagligvarer. På nonfood, derimot, taper lavpriskjedene terreng.

Nå som prisene stiger, er det duket for ny vekst. - Alltid når noe skjer, som for eksempel overgangen til euro eller den kraftige prisstigningen nå, tar lavpriskjedene ett trinn opp i markedsandel, sier GfK-direktør .omas Bachl.

Likevel taper markedsleder Aldi terreng til Lidl. - Alle Lidlbutikkene ligger svært nær Aldi. Samtidig er de mye mer orientert mot også å selge merkevarer, slik at de blir sett som et alternativ av forbrukerne. Nå som forbrukerne handler mer premium-produkter, kan ikke Aldi tilfredsstille dem med sine varer på prisnivå to og tre lenger, forklarer .omas Bachl.

Lidl-filosofien hodt ikke i Norge, som kjent. Så lelnge Aldi sliter hjemme i Tyskland, er det ingenting som tyder på at kjeden vil komme til Norge og klare det som Lidl mislyktes med.

Powered by Labrador CMS