Nyheter

Derfor vil ikke kjedene ha netthandel

Kjedenes kjøpmenn og færre spontankjøp gjør at de tre store kjedene ikke ønsker netthandel, sier dagligvareekspert Erik Fagerlid til E24.

Publisert Sist oppdatert

Dagligvarehandel på nett står trolig overfor et gjennombrudd i år, mener flere eksperter E24 har snakket med. Men det er ikke drevet frem av dagligvarekjedene selv, forteller dagligvareekspert Erik Fagerlid i PA Consulting; den jobben er det forbrukerne som står bak.

– Kjedene vil ha folk i butikk for da kjøper vi mer. Det er mer impulskjøp, og vi handler gjerne oftere og mer ustrukturer, sier Fagerlid til E24, om kjedenes forhold til netthandel.

– Det er eierstrukturen med ulike franchiseløsninger med egeneide butikker som gjør det dette vanskelig, sier Fagerlid videre.

Arne Matre i Ernst & Young er enig:

– Det handler om å finne en økonomisk modell som er fair for begge parter. For i teorien går volumet i butikk ned, når netthandelen øker, sier han til E24.

Powered by Labrador CMS