Nyheter

Designendring ga vekst

Den nye Helios-serien fra Alma var blant produktene som fikk «Merket for god design» for emballasje under Designdagen onsdag. Designendringen har gitt vekst i mange kategorier.

Publisert Sist oppdatert

– Det er fantastisk å få Merket for god design. Vi har hele veien hatt tro på den nye designen, og utmerkelsen bekrefter at de designvalgene vi tok var riktige, sier markedssjef Monica Heggem Pedersen i Alma Norge.

Alma overtok ansvaret for merkevaren Helios i 2009. På det tidspunktet ble Helios-produktene kun solgt i helsekostbutikker, men målet var å etablere Helios også i dagligvare- og storhusholdningskanalene. Pedersen forteller at den nye designen har hjulpet Helios med å slippe til i dagligvarebransjen. Resultatene har ikke latt vente på seg, og Alma opplever vekst i mange kategorier. For eksempel har salget av de fire Helios-juicetypene som foreløpig er redesignet økt med 68 prosent på om lag ett år. Salget av knuste linfrø har økt med 79 prosent.

I tillegg til Helios, fikk også Kos fra Fjordland, Jens Eide og Yt fra Tine Merket for god design på emballasje. Og Jordan fikk pris for tannbørsten Shiny White.

– Dette er de mest nytenkende og modige bedriftene og designerne vi har i Norge akkurat nå, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.

Merket for god design belønner bedrifter og designere som sammen skaper produkter og tjenester gjennom metodisk bruk av design.

Powered by Labrador CMS