Nyheter

Designhygge på Rema

I går åpnet Norges mest miljøvennlige dagligvarebutikk. Den Snøhetta-designede Rema 1000 Kroppanmarka i Trondheim er også en av de peneste. Og triveligste?

Publisert Sist oppdatert

I et tett samarbeid med arkitektfirmaet Snøhetta, Sintef Energiforskning, HENT Entreprenør og flere utstyr- og teknologileverandører har Rema 1000 utviklet prosjektet der all tilgjengelig miljøteknologi er tatt i bruk, og på helt nye måter.

Fra opera til matbutikk
Da Ole Robert Reitan Reitan i et NRK-program måtte svare for hvorfor alle dagligvarebutikker var så stygge, og kjedelige ble han inspirert til å gjøre noe med det. Han tok kontakt med Kjetil Trædal Thorsen, grunnlegger og partner i Snøhetta og spurte – ydmykt, ifølge seg selv – om stjernearkitekten fra operaen i Oslo, biblioteket i Alexandria og Ground Zero i New York kunne tenke seg å tegne en norsk dagligvarebutikk. Og det kunne han, for ifølge Thorsen er hverdagsarkitekturen noe av det viktigste som finnes. Og, som næringsminister Trond Giske så treffende uttrykte det: Hva er mer hverdagslig enn å handle matvarer? Giske var for øvrig på åpningen av en dagligvarebutikk for aller første gang i går.
– Det begynte med design, men så ble det et miljøprosjekt…?
– Ja, vi synes det var en naturlig forlengelse av prosjektet, sier Ole Robert Reitan til Handelsbladet FK. Her er nye materialer tatt i bruk, som aerogel i vegger og sedum-torv på taket. Målet er å få til et bygg som påvirker miljøet i minst mulig grad.

Dobbelt så dyr
Reitan vrir seg unna spørsmål om hvor mye pilotbutikken har kostet, men bekrefter at det er blitt minst dobbelt så dyrt som for en vanlig butikk.
– Det er uvant å smelle til på denne måten, her har vi gjort absolutt ekspertene sa vi kunne gjøre. Vi har nå prøvd ut noe som jeg er utrolig stolt av. Det er veldig pent og skikkelig, og vi har lært veldig mye av dette som vi definitivt skal bruke elementer fra i Rema 1000 videre, sier Ole Robert Reitan. Målet er at man i fremtiden skal kunne serieprodusere miljøvennlige butikkbygg.
– Det er jo billigere å drive et miljøvennlig bygg, så litt dyrere kan det være å bygge. Men vi kan ikke bygge så dyrt som dette hver gang, slår Reitan fast.

– Som en drøm
Kjøpmann Yasmin Omar har jobbet i Rema 1000 og fullførte Remas kjøpmannsskole i 2008. Men dette er hennes debut som kjøpmann.
– Hvordan føles det å debutere med en sånn prestisjebutikk?
– Det er fantastisk! Det er som en drøm. Alle involverte partnere har vært kjempeflinke. De er så profesjonelle, og har gjort sånn at all teknikken og installasjonene ikke har ført til ekstraarbeid for oss, sier Yasmin Omar til Handelsbladet FK. Hun tror kundene vil oppleve både design og miljøteknologi som positivt. – Det har vært mye jobb å lage en butikk som dette. I tillegg til at den er pen og miljøvennlig, vil kundene finne mer svanemerkede produkter her, selv om utvalget ikke vil skille seg mye fra andre Rema-butikker, sier Omar. – Det blir rett og slett mer trivelig å handle, konkluderer hun.

Mer trivelig
– På hvilken måte blir den triveligere?
– Vi sparer energi og tenker miljø, og det tror jeg kundene oppfatter som trivelig. I hvert fall gjør jeg det selv. Dessuten setter en så flott butikk krav til ekstra god service. I Rema sier vi jo at kunden er øverste sjef, og det skal vi virkelig vise her, sier den ferske kjøpmannen.
Hun får støtte både fra Ole Robert Reitan og Kjetil Trædal Thorsen i at denne butikken er triveligere å handle i enn andre butikker.
– Vi påvirkes av omgivelsene, og trives bedre når det er pent rundt oss. Bygget setter også større krav til kjøpmannen om at butikken må se flott ut også på innsiden. Og det er bare positivt, smiler Ole Robert Reitan.
– Bare det å vite at den er så miljøvennlig, gjør den triveligere for kunden. Og så får vi inn dagslyset, og trenger ikke belyse så mye. Vi har fortsatt Remas slagskip av bugnende reoler, men det er gjort små justeringer som jeg tror vil holde det mer organisert. Så ja, jeg tror det blir mer trivelig, sier Kjetil Trædal Thorsen til Handelsbladet FK.

Powered by Labrador CMS