Nyheter

- Dette er ikke Blå Kors

FNYSER: Shell-forhandler Lisbeth Skovholt fnyser av forhandlere og retailere som klager over konkurser og dårlige betingelser. - Det meste skyldes dårlig drift, hevder Skovholt, som selv driver på gaselle-nivå.

Publisert Sist oppdatert

- Det er altfor mange som ikke har skjønt at man må være kremmer for å få det til. En kremmer som mister fokus, ender fort i skifteretten, sier Lisbeth Skovholt til Handelsbladet FK.

Hun eier Shell-stasjonen på Heggedal i Asker. Siden hun overtok stasjonen i 2003, har det vært vekst og overskudd hvert eneste år. I disse dager investerer hun én million kroner i blant annet nye pumper, ny asfalt og ny kjøledisk i butikken. Skovholt er en av flere kremmere som misliker ytringer som falt i debatten som ble reist i Handelsbladet FK for tre uker siden om Shell-forhandlernes vilkår.

Ikke Blå Kors

- Dette er ikke Blå Kors. Jeg driver stasjonen for å tjene penger, og for å få det til må jeg være en sulten kremmer med fullt fokus på driften. Jeg blir helt matt av folk som klager og skriker «krise», bare fordi de ikke får det til. Jeg gjør det godt som forhandler, og jeg ville også gjort det godt som retailer. Det handler om kremmerskap, fokus og om å være «hands on». Mister jeg fokus, mister jeg også stasjonen, sier Lisbeth Skovholt.

Da Lisbeth Skovholt kjøpte stasjonen for fem år siden, solgte den 1,1 millioner liter drivstoff og hadde en butikkomsetning på fire millioner kroner. I 2007 var drivstoffsalget økt til fire millioner kroner og butikkomsetningen til 10 millioner. I fjor var stasjonsselskapet Heggedal Servicesenter på Dagens Næringslivs liste over gasellebedrifter på grunn av den bratte veksten og de gode resultatene. Stasjonen er ofte å finne på vinnerlisten når det er kampanjer i Shell.

- Jeg er et konkurransemenneske. Det tror jeg smitter over på de ansatte. Har du en dårlig dag, drar du fort de ansatte med deg. Det skjer vel det samme når du er motivert. Det er sånn jeg tenker, enkelt og målrettet, smiler 44-åringen.

Vinn-vinn

På Heggedal er både hun og stasjonen godt kjent i lokalmiljøet. Lisbeth Skovholt er Shell-dama, og stasjonen sponser både idrettslag, foreninger og andre lokale tiltak - dersom det drypper litt tilbake på salget. Turløypa til mange på Heggedal går også innom stasjonen.

- Jeg prøver å tilpasse utvalg og tilbud til det som foregår i nabolaget. Det er en vinnvinn-situasjon for begge parter. Du må bygge opp ditt eget marked, det kommer ikke av seg selv, sier hun, og serverer vafler fra egen produksjon.

- Vi selger mye vafler, og da snakker jeg ikke om ferdigkjøpt vaffelmiks. Nei du, her er det ekte meiersmør og fløte. Vi bruker 50 liter vaffelrøre hver dag.

Stasjonsbutikken er bare på 150 kvadratmeter, men det har ikke vært til hinder for en butikkomsetning på 10 millioner kroner. Fulle hyller, varetrykk, kampanjer og egne tilbud har løftet salget.

- Jeg prøver å skumme fløten av innkjøpsbetingelsene vi får gjennom Norgesgruppen. Jeg kjøper det som selger mest. Se her, dette er godterier som de to minste ungene mine valgte da vi var på en butikkrunde forleden. Ungene vet hva som er i tiden for sin generasjon, så jeg tok produktene med til stasjonen, ungene fikk is for jobben og nå har jeg bestilt varene til stasjonen, sier Skovholt, som også er leder i markedsrådet i Shell.

Fokus

Lisbeth Skovholt er økonom av utdannelse og har arbeidet i Shellsystemet siden i 1989. Etter noen år fikk hun lyst på en egen stasjon og tok det store spranget og ble stasjonseier. Hun hadde litt erfaring fra stasjonene til eksmannen. På Heggedal eier hun både stasjonen og stasjonseiendommen. Inkludert eiendommen gir det et årlig overskudd på mellom 1,5 og 2 millioner kroner. Men nå tar store investeringer en del av pengene. - Jeg fører regnskapet selv og kontroller hver eneste faktura og hver eneste vare. Da får du nærkontakt med bruttofortjenesten, og kan raskt gjøre noe dersom noe går galt, sier Skovholt.

Shell-kjøpmannen skryter av de ansatte. Via ukemål, månedsmål og resultatbonus får hun de ansatte med på kremmerlaget. Det brukes også mye tid og penger på sosiale aktiviteter. Men det er ingen som er i tvil om hvem som er sjefen. - Du må tørre å være sjef. Jeg er ikke kul, jeg er sjefen på stasjonen.

Uroen blant stasjonseiere til tross; kremmeren på Heggedal har lyst på flere stasjoner, enten som forhandler eller retailer.

- Kunne du tenkt deg en dagligvarebutikk?

- I så fall måtte det være en Kiwi. Jeg liker stilen og budskapet til Per Erik Burud. Enkelt og målrettet, smiler Shell-dama.

FAKTA

Omsetningsutviklingen etter at Lisbeth Skovholt overtok Shellstasjonen Heggedal Servicesenter i 2003. 2003: 11,19 millioner kroner 2004: 22,34 millioner kroner 2005: 31,92 millioner kroner 2006: 37,04 millioner kroner 2007: 42,18 millioner kroner

Powered by Labrador CMS