Nyheter

Diplom-Is i bardisken

GJELLERÅSEN: Flere nye produkter, mer innovasjon og produktallianser med andre leverandører. Diplom-Is sjef Bjørn Moldskred varsler økt fart i iskremkonsernet. Et eget isbarkonsept med 100 utsalg er på vei ut til markedet.

Publisert Sist oppdatert

Diplom-Is skal utplassere 100 isbarer under navnet Bella Italia. Dette er små isbarer med importert italiensk iskrem som skal selges på utesteder, kjøpesentre og som shop-in-shopløsninger i butikker.

- Trendene starter ikke på Gjelleråsen, det tar vi konsekvensene av. Vi skal først og fremst satse på våre egne produkter, men det er også et marked for italiensk is. Det å utvide produktporteføljen er ingen ulempe for en markedsleder, sier den nye Diplom-Is-sjefen Bjørn Moldskred til Handelsbladet FK.

- Vi har en solid merkevareposisjon i Norge, men faren for en markedsleder et at man fort kan bli fornøyd. Diplom-Is må i større grad bli kategoridriver. Det betyr flere produkter, mer innovasjon, flere konsepter og samarbeid med andre produktgrupper, sier Moldskred.

IMPULSMARKEDET

Mye av iskremsalget i dagligvare- og servicehandelen er i impulsmarkedet, og det er her de fleste nyhetene vil komme. Også i det såkalte litersmarkedet, med mer planlagte kjøp, har Diplom-Is bestemt seg for å satse sterkere. I det svenske og danske markedet vil selskapet være i butikkene med italiensk liters-is, men foreløpig er ikke det aktuelt i Norge.

- Vi legger opp til et tett samarbeid med handelen, sier Moldskred.

Iskremkonsernet omsatte i fjor for 1,2 milliarder kroner og er markedsleder i iskremdisken. Men konkurransen øker, også fra andre produktgrupper. Fra hovedkontoret på Gjelleråsen er Bjørn Moldskred i ferd med å bygge opp et nytt lederteam, med ansvar for produksjon, produktutvikling og markedsarbeid i Skandinavia.

PLUSS I 2010

Tine-eide Diplom-Is har satset tungt på det skandinaviske markedet, men det har kostet. I fjor fikk konsernet et underskudd på 36,7 millioner kroner, og det er Sverige som trekker ned. Ryddesjauen er ennå ikke ferdig: - Vi har lagt en plan frem til 2010, da skal vi være på den rette siden av streken. Den skandinaviske strategien er tilpasset handelens ønske om større og færre leverandører på tvers av landegrensene. Det er selvfølgelig lett å si det i ettertid, men vi har nok ikke satset nok på markedsarbeid og merkevarebygging i Sverige. Det gjør vi noe med, sier Moldskred.

I fjor konverterte Diplom-Is en fordring til sitt svenske selskap på 189 millioner kroner til egenkapital. Som en del av transaksjonen ble det tapsført 52 millioner kroner, samtidig som investeringen i Sverige ble nedskrevet med 27,9 millioner kroner. Det svenske selskapet har også fått ny ledelse. Som en del av ryddesjauen fikk Diplom-Is tilført nesten 52 millioner kroner i konsernbidrag fra Tine.

- Vi kommer allerede i år til å se en bedring i Sverige. Det handler mye om volum og kritisk masse. Distribusjonsavtalen med Nestlé er et viktig bidrag. Den betyr et volum på 100 millioner kroner, og alliansen gjør at de svenske kundene i større grad vil bli oppmerksomme på våre produkter, sier Moldskred.

Diplom-Is har også en norsk allianseavtale med Nestlé som omfatter både produksjon og distribusjon.

Powered by Labrador CMS