Nyheter

DLF: - Slipp til flere!

MANGFOLD: Dagligvareleverandørenes Forening (DLF) vil ha flere leverandører i butikkene, og ber kjedene om å slippe til utfordrerne.

Publisert Sist oppdatert

DLF-direktør Helge Hasselgård sier at dersom kjedene etterlyser økt konkurranse, så bør de slippe til flere leverandører.

- Enkelte leverandører er store og til dels dominerende i sine kategorier, rett og slett fordi kundene ønsker å kjøpe produktene. Kundene har gjort produktet og leverandøren stor, og da er det jo markedet som virker. Da mener jeg det er greit nok. Vi har jo sett flere tilfeller på at kundene ikke uten videre vil kjøpe alternativene, når markedslederen blir utfordret, sier Hasselgård.

DLF-sjefen viser til at handelen bruker sine egne merker for å få økt konkurranse i butikken, en strategi som ikke nødvendigvis fører til økt leverandørkonkurranse.

- Handelen bør heller slippe til flere leverandører dersom de vil ha

økt konkurranse i butikkene. Problemet for mange leverandører er at de rett og slett ikke får markedstilgang, sier Hasselgård.

DLF-sjefen har tidligere rykket ut til forsvar for Tine i forbindelse

med at Norgesgruppen nedjusterte utvalget av Tine-produkter i sine butikker. Adm. direktør Helge Hasselgård advarte mot den økende innkjøpsmakten i dagligvarehandelen, selv om Tine er nesten monopolist i flere store kategorier. Markedsandelen til Norgesgruppen, landets største dagligvarekonsern, er på 39,2 prosent ifølge siste oÿsielle måling fra Nielsen.

- Det er litt mer nyansert enn det. Jeg har ikke rykket ut til forsvar for Tine, men jeg har pekt på at en enkelt gruppe, i dette tilfelle Norgesgruppen, kan bli så stor at den tar alle valg på vegne av forbrukere. Samtidig er jeg jo veldig glad for at jeg har medlemmer som er klare til å overta den ledige plassen. Så det er også mye positivt i saken, sier DLFdirektør Helge Hasselgård.

- Konsernsjef Hanne Refsholt i Tine er også styreleder i DLF; har det hatt noen betydning?

- Overhodet ikke. DLF snakker

på vegne av alle medlemmene, derfor skal vi også være forsiktige med å

også problemer mmed å f inne leverandøører som ville mene noee om

konflikten mellomTTine og g Norgesgruppen. Hva forrteller det deg?

- Det tar jeg ssom een bekreftelse på at mmarked ar dsmak smak - ten til handelen eer støørre enn

det som er sunt. NNår inngen vil ta debatten, virkeer helller ikke markedet som deet skaal gjøre, sier Helge Hasselggård. uttale oss om ett eenkelt

medlem. Men i ddenne

saken har jeg reiist en del spørsmål omm enkelte kjeder bruuker markedsmaktenn sin

unødvendig mye,, sier DLF-sjefen.

- Det har vært

svært vanskelig åå få noen av leverandørrene

til å mene moe om sin

egen markedsmaakt, og Aftenposten haddde

Powered by Labrador CMS