Illustrasjonsfoto: NTB

Nyheter

DN: Rema tar markedsandeler

Ifølge Dagens Næringsliv, har Rema 1000 økt markedsandelen sin med 0,5 prosentpoeng så langt i år.

Publisert Sist oppdatert

­Dagens Næringsliv viser til NielsenIQ-tall de har fått tilgang til.

Dyrtiden gjør at stadig flere kunder forlater supermarkedene til fordel for lavprisbutikkene, og det er Rema 1000 som tar mesteparten av veksten.

Dersom tallene medfører riktighet, innebærer det at Rema 1000 nå har en markedsandel på 23,5 prosent. Ifølge samme kilde, har Norgesgruppen falt med tilsvarende mye, fra 44,1 til 43,6 prosent markedsandel.

Det vil i så fall være andre året på rad at Norgesgruppen taper andeler i dagligvaremarkedet. Da Norgesgruppen tapte terreng i 2021, var det et aldri så lite jordskjelv i norsk dagligvarehandel, etter to tiår der de år etter år har tatt en stadig større del av markedet. Men i fjor klarte Coop altså «det umulige» – å ta markedsandeler både fra Norgesgruppen og Rema 1000, og sto dermed igjen som den klare vinneren blant «de tre store». I år er det derimot Rema 1000 som skal være markedsvinneren, etter flere tøffe år.

Ifølge tallene ­Dagens Næringsliv presenterte torsdag, skal Coops markedsandel totalt sett være relativt uendret i 2022. Extra tar fortsatt andeler, mens andre kjeder står stille eller har en liten nedgang.

I Norgesgruppen står Kiwi står stille, mens Meny trekker ned, heter det i artikkelen.

Powered by Labrador CMS