Nyheter

Dropper gratinert

MINUS: Potetnedgangen er slutt, men det merkes ikke på mos og gratinerte produkter. Varegruppen potetstivelsesprodukter går tilbake, viser Scantrack-tallene fra Nielsen.

Publisert Sist oppdatert

Landbruks- og matminister Lars Peder Brekk har klokkertro på poteten, både som en sentral del av norsk kosthold og gastronomi og som et middel til å mette flere på en klode der folketallet bare vokser og vokser. Nå har forbrukerne sluttet seg til matministeren og velger poteter litt oftere igjen. Den mangeårige nedgangen i salget er slutt.

Fy Fedon

Brekk slår hardt tilbake mot Fedon Lindberg: - Blir du tykk, dum og deilig av å spise poteter? Nei, Helsedirektoratet er ensidig i sitt råd: Så lenge poteten er kokt eller bakt, hører den med til 5 om dagen, sier han.

Scantrack-tallene fra Nielsen viser likevel at det bare er de ferske knollene som nyter godt av potetens renessanse. Potetstivelsesproduktene - potetmos, gratinerte poteter, potetmel og melstivele - går tilbake.

De 52 ukene frem til 14. september økte salget til 177,7 millioner kroner - med 5,3 prosent. Men den økningen er det prisstigning og at forbrukerne velger dyrere produkter, som må ta æren for. I volum går nemlig salget tilbake med 2,4 prosent til 2 586 tonn.

Mest mos

Storparten av salget er det den klassiske posemosen som står for. Potetmos øker også mest av stivelsesproduktene, med 6,7 prosent til 131,3 millioner kroner. Også potetmel og melstivelse har en liten økning i kroner.

Å gratinere poteter, derimot, er noe kundene dine foretrekker å gjøre selv. Hvis de gratinerer i det hele tatt, altså - fløtegratinerte produkter er ikke akkurat årets trendprodukt. De gratinerte potetene taper terreng fra år til år. Det siste året solgte dagligvarehandelen gratinerte poteter for 21,750 millioner kroner.

Markedsandelene er svært stabile fra år til år. Nå ligger Mills på 56,9 prosent, og taper litt. Nestlé med Maggi, Norske Potetindustrier med Hoff, Rieber med Toro og Unilever med Maizena sørger for at de fem store har alt unntatt halvannen prosent av markedet, selv i en varegruppe med så stor variasjon i produktene.

Powered by Labrador CMS