Nyheter

– Drøye påstander fra Ica

Kommunikasjonsdirektør Mette Fossum Beyer i Rema 1000 synes Bjørn Takle-Friis i Ica gikk godt over streken i sitt debattinnlegg i Aftenposten tidligere denne uken. Les tilsvaret hennes her på handelsbladet.no.

Publisert Sist oppdatert

Av Mette Fossum Beyer, direktør kommunikasjon og samfunnskontakt Rema 1000:

Det kan fremstå som noe ufiltrert og rett fra levra, når kommunikasjonsdirektør i Ica, Bjørn Takle-Friis, kommer med en voldsom tirade over at Rema 1000 er en lønnsom bedrift og går med overskudd.

I utgangspunktet er Ica fortvilet over Konkurransetilsynets nylige varsel om et nei til samarbeidsavtalen mellom Norgesgruppen og Ica. Om det var følelsene som tok overhånd eller om det var i mangel på faktiske argumenter at Icas kommunikasjonsdirektør skjeller ut både konkurrenter, presse, forbrukerråd og Konkurransetilsynet, vites ikke. Men i et og samme innlegg mener Ica at:

- Mediene er ensidige og ukritiske.

- Kaller de ansatte i Konkurransetilsynet kunnskapsløse.

- Beskylder direktøren i Forbrukerrådet for å ikke ha kunnskap om det hun driver med og ha latt seg sjarmere av REMA 1000

- Kritiserer konkurrenter for å drive lønnsomt og ha ønske om vekst.

Det er svært drøye påstander Ica kommer med. Konkurransetilsynet gjør det de er satt til å gjøre, nemlig å sikre sunn konkurranse i markedet. Av gode grunner har Konkurransetilsynet varslet at de ikke aksepterer et innkjøpssamarbeid mellom Norgesgruppen og Ica.

Bare for å ha gjort det klart: Norgesgruppen er den desidert største aktøren i dagligvarebransjen i dag med sine nesten 40 prosent markedsandel. Et samarbeid med Ica ville bety over 50 prosent. Det igjen betyr skjev konkurranse og dyrere mat for forbrukerne, noe som Forbrukerrådet med rette påpeker. At Ica velger å la sin vrede gå utover en konkurrent er mer tegn på desperasjon, enn et ønske om å ha sunn og god konkurranse i markedet.

Takle-Friis hevder at vi ønsker et Norge bestående kun av Rema 1000-butikker. Da kan han ikke ha forstått Konkurransetilsynets varsel om avslag om innkjøpssamarbeid særlig grundig. De vil si nei til monopoldannelser og utnyttelse av sterk markedsmakt uavhengig av hvilke aktører som står bak, og uavhengig om eierne er norske eller svenske.

Hvilken dagligvarekjede som blir størst, er det kunden som bestemmer. Og kunden går etter pris og kvalitet – ikke sjarm. Det bør Takle-Friis være glad for.

Vi blir bedre av konkurranse. Kundene er tjent med konkurranse. Men ingen er tjent med at noen får forkjørsrett i konkurranseloven.

De som vinner denne konkurransen – er de som er mest opptatt av seg selv og sine kunder – enn hva andre gjør.

Powered by Labrador CMS