Nyheter

Duket for deiting

For andre gang arrangerer Handelsbladet FK speeddating mellom små leverandører og kjedene. Onsdag, på selveste valentinsdag, får 25 nye leverandører sjansen til å presentere seg for innkjøperne i NorgesGruppen, Ica, Statoil, Smart Club og Deli de Luca.

Publisert Sist oppdatert

Det var i fjor at Handelsbladet FK etablerte en ny møteplass for leverandører og kjeder. Leverandørene fikk fem minutter hver til å presentere seg og sine produkter for de ulike kjedene. I etterkant har flere av deltakerne fått innpass i kjedene, og nå står altså 25 nye klare for å selge seg for innkjøperne i NorgesGruppen, Ica, Statoil, Smart Club og Deli de Luca. - Vi vet at mange små leverandører og produsenter synes det er en utfordring å få til et møte med kjedene. Derfor er vi veldig glade for å kunne tilrettelegge en slik møteplass mellom partene, og vi kommer til å kjøre speeddating hvert år fremover, sier markedssjef Thomas Johnsen i Handelsbladet FK.

OST OG ANTIVIRUS

Kravene til de deltakende leverandørene er at de har ett eller flere produkter som er beregnet for salg i butikk, og at de ikke har distribusjon i disse kjedene fra før. I år er det altså rundt 25 leverandører og fem kjeder som er med. Og her skal alt fra drikker, salater, strømidler for is, postkort og tåteflasker til pølser, frukt, omega 3-tilskudd til hund og katt, bake-off, fisk, gårdsprodusert ost, økologiske grønnsaker og antivirusprogrammer presenteres.

- Vi har fått en god miks av leverandører med, og det viktige for dem blir nå å være effektive i de fem minuttene de har med hver kjede, sier Thomas Johnsen.

Han synes det er spesielt gøy å få med flere små nisjeprodusenter som Eiker Gårdsysteri og Bleporten Fritidskjøtt, i tillegg til leverandører som Norman, som lager antivirusprogram.

SPARER TID

- Dette sparer vi flere dagers jobb på, konstaterer innkjøpsavdelingene i de ulike kjedene. Samtidig synes de det er en fordel å møte gründerne, og ikke en selger.

Leverandørene karakteriserer muligheten til å treffe innkjøperne i så mange kjeder på én gang som å vinne i lotto. - Vi ville brukt lang tid på treffe riktige folk i kjedene selv. Her får vi også tilbakemelding på hvilke spørsmål vi kan forvente oss i dialog med kjedene, sa Espen Kolberg i Cembo Production da han deltok i fjor. I ettertid fikk selskapet hans hylleplass i Deli de Luca med energidrikken «Gnist».

Thomas Johnsen lover nytt arrangement igjen til neste år, og oppfordrer både leverandører og andre interesserte kjeder til å ta kontakt for deltakelse.

Powered by Labrador CMS