Nyheter

Dyrere lørdagskos

VG kjører i dag et stort oppslag på hvor mye dyrere lørdagskosen har blitt de siste årene. Hver fjerde vare i VGs handlekurv hos Rema 1000 er mer enn 50 prosent dyrere enn i 2005.

Publisert Sist oppdatert

Prisene på de 48 varene som VG følger, har økt med 30 prosent på syv år. Økningen er langt høyere enn den generelle prisutviklingen på mat.

– Prisene varierer ut fra innkjøpspris, markedssituasjon, konkurranse og etterspørselen etter produktet, sier innkjøpsdirektør Anders Moe i Rema 1000.

Dagligvarekjedene forklarer prisøkninger med avgiftsendringer, høyere priser fra leverandører, produkts- og pakningsendringer, Kampanjer og priskrig.

Slik forklarer noen av leverandørene de største prisøkningene (Maarud Potetgull +107 %)

– VG Lørdag kostet 10 kroner i 2005. I dag koster det 20 kroner. Det er en økning på 100 prosent. Og akkurat som Maarud Potetgull er det et helt annet og mye bedre produkt enn den gang, sier adm. direktør i Maarud, Kenneth Hamnes til VG.

Idun pølsesennep (105 %) og ketsjup (78 %)

– Forklaringen er økte råvarepriser og at vi i fjor kom med mer brukervennlige flasker i ny design. Vi la ned mye ressurser i å utvikle de nye flaskene, sier kommunikasjonssjef i Stabburet, Inger Marie F. Ingdahl.

Ballerina-kjeks (90 %)

– Vi satte ned prisen i 2005, da Ballerina kom inn på VGs matbørs. Året etter la vi på 25 prosent mer nougatfyll. I 2007 hadde vi en ekstraordinær økning i råvarepriser, sier marketingdirektør i Sætre, Marit Mæhlum.

Bamsemums (82 %)

– Prisen på våre viktigste råvarer, som sukker og kakao, er mer enn doblet siden 2005, sier kommunikasjonsdirektør i Nidar, Robert Rønning.

Powered by Labrador CMS