Nyheter

Dyrere mat? Ja takk!

SUNT: Allerede før de skyhøye prisene på verdensmarkedet når norske butikker, velger forbrukerne å betale ekstra. Kiloprisen på pasta har økt fra 19,55 til 22,25 kroner det siste året. Grunnen er at kundene dine handler sunnere.

Publisert Sist oppdatert

Pastasalget har økt med hele 15,8 prosent det siste året, til 249,8 millioner kroner, viser Scan Track-tallene fra Nielsen. Det betyr likevel ikke at kundene dine spiser særlig mer pasta. Derimot betaler de mer for den pastaen de faktisk spiser. I volum økte salget nemlig med bare 1,8 prosent.

13,8 prosent

Ser vi på gjennomsnittsprisen per kilo pasta i dagligvarebutikken, uansett type, så lå den på 18,53 kroner i de 52 ukene til og med april 2006. I 2006-07 økte den til 19,55 kroner - mens den det siste året, frem til 27. april, var helt oppe i 22,25 kroner. Det er en prisstigning på 13,8 prosent på et år.

De fremste pasta-konkurrentene er enige om forklaringen. Markedsdirektør Jon Stang Volden i Toro og adm. direktør Rune Nordli i Ideal Wasa konstaterer at kundene vil være sunnere. - En stor bidragsyter er helsefokus fra forbrukerne. Vi ser at Rik på fiber-variantene våre gjør det veldig bra. De har det samme fiberinnholdet som fullkorn, og er en god del dyrere enn vanlig pasta, forklarer Volden.

- Det er helt tydelig at folk kjøper mer fullkornspasta, og det koster endel mer. Vi ser at både vår Integrali og Axas fullkornspasta har økt kraftig, og det slår helt klart ut på verdiveksten, sier Nordli.

det prisene på produkter som inneholder ris, mais, hvete og andre kornsorter og olje som kan skyte i været.

Ideal Wasa er blant dem som har økt prisene sine. - Vi hadde en økning fra 1. februar i år. Akkurat hvor stor

Fiberrikt

Ledelsen hos flere dagligvareleverandører har flere ganger varslet prisøkninger på grunn av stigende råvarepriser på verdensmarkedet. Ikke minst er prosent av veksten det utgjør, tør jeg ikke å si, men det er i hvert fall under halvparten, sier Rune Nordli.

Han forklarer også litt av verdiøkningen med at forbrukerne er i ferd med å oppdage at pasta er mer enn bare spaghetti og litt makaroni. - Folk prøver gjerne andre produkter, og de koster endel mer per kilo, ifølge Ideal Wasasjefen.

Uvisst UUv om generelle

priser prr

Joon o Stang Volden tør likevel ikke ikkk å overføre forbrukernes viilje il til å betale mer for sunn pasta paa , til helt vanlige pasta- oggg risprodukter: - Hittil har

akseptert prisøkningene, men det er lettere å akseptere teer høyere pris når de får en de dee mm helsefordel på kjøpet, sier Volden.

- Hva skjer når dere skrur opp prisene ytterliger på helt vanlig pasta og ris?

- Vi får se om forbruksmønsteret endrer seg. Vi er jo spente på hvordan prisutviklingen på verdensmarkedet blir, og er nødt til å justere deretter. Hvor grensene går for forbrukerne, er vanskelig å si, sier Toro-direktøren.

Kiloprisen på ris i norske dagligvarebutikker har økt med 7,9 prosent det siste året, mens prisen på matolje har vært ganske stabil, viser Scan Track-tallene fra Nielsen.

Powered by Labrador CMS