Nyheter

Dyrt å merke kaffe

På et møte med Ica og Norgesgruppen i dag orienterte tilsynet om at innkjøpsavtalen mellom Coop og Rema 1000 blir en del av vurderingsgrunnlaget. Avgjørelsen utsettes dermed med nesten to måneder.

Publisert Sist oppdatert

Inntektene fra kaffe har gitt vann til huset til José Felix Centeno Castillo, skole til de ni barna hans og et bedre liv for ham og kollegene. Men kaffen fra kooperativet han er med i, i Balgüe i Nicaragua, er ikke utstyrt med noe fair trade-merke. I stedet markedsføres den som «fair-traded» ? en språklig nyanse som understreker en stadig sterkere debatt i kaffeindustrien om lønninger og livskvalitet hos kaffebøndene.Merkene for for eksempel rettferdig handel eller økologi, er for dyre, og mange har ikke råd til dem, rapporterer Seattle Times. En utall merker som forteller om dyrkings- og omsetningsmetoder, fører til at kundene blir forvirret.

Powered by Labrador CMS