Nyheter

Dyrt spises raskest

LØRENSKOG: Lave priser kan øke salget der og da. Men det er de kjente merkene til full pris som spises og drikkes fortest og får kunden til å komme tilbake for å kjøpe mer. Kjedenes egne brusmerker må selges for 3,40 kroner for halvannen liter for å friste til raskt gjenkjøp.

Publisert Sist oppdatert

Mange har beregnet hva prisene betyr for kjøp. Nå er det også beregnet hva de får å si for gjenkjøp. For første gang i Norge er det sett på hvilke priser som får kundene til å drikke opp fortest mulig og komme tilbake for å handle mer.

ÅPNER IKKE LIKE FORT

- Ett av handelshusene ga oss en utfordring i å finne forskjellene og hva som er best å ha på aktivitet, forteller Adrian Stray, ansvarlig for butikkutvikling hos Coca-Cola Drikker.

Det handler om hvilket merke kunden foretrekker. - Når kunden kjøper A-merket sitt, drikkes det fortere opp, kunden går tom fortere og gjør raskere gjenkjøp. Hvis Bproduktet er priset lavere, kan det føre til at kunden velger det istedet og kjøper samme kvantum. Men da tar det lenger tid før produktet åpnes. Når han kommer til butikken neste gang, har han ikke konsumert alt, og går forbi kategorien.

Stray bruker sine egne barns frokostblandinger som eksempel. Kellogg's Honni Korn er mest populært, spises opp desidert fortest og gjør at det må kjøpes nytt. - Når min kjære kone kjøper en frokostblanding som tilsynelatende er sunnere, men som barna (og jeg) ikke liker like godt, spises den ikke like fort opp, og det blir ikke nødvendig å kjøpe ny forsyning neste gang vi handler, sier han

MERKE GIR GJENKJØP

- Preferanse i butikk betyr preferanse i hjemmet, som så betyr gjenkjøp. Pris driver kjøp, mens preferanse driver gjenkjøp, sier han.

- Når Coca-Colas portefølje ligger på 13,50 for halvannen liter, må nærmeste konkurrent ned på 9,60 for å sikre gjenkjøp i samme størrelsesorden. Kjedenes egne merker må ned på 3,40 kroner. Først da er det så billig at det drikkes opp like fort. Og 3,40 er jo godt under selvkost, sier han.

Det er ikke bare lysten på favorittbrusen som får forbrukeren til å åpne og drikke halvannenliteren sin. Det betyr også noe at den er billig: På ett eller annet tidspunkt blir prisen så lav at forbrukeren tenker at det er like greit å drikke brus, for den er jo så billig likevel. - Men da må prisen langt ned, konstaterer Adrian Stray.

Beregningene bygger på ACNielsen-tall for 65 prosent av alle kategoriene i norske dagligvarebutikker, samt en prismodell med 60 millioner variabler siste fem år.

Powered by Labrador CMS