Nyheter

E-nonfood

Supermarkedkjedene tar opp kampen mot faghandelen også på nett. Tesco prøver seg med postordrekatalog i tillegg til økt nonfood-satsing i nettbutikken, og ventes å gi postordre- og faghandelen store utfordringer.

Publisert Sist oppdatert

Tesco.com er allerede verdens største og mest vellykkede nettbutikk for dagligvarer. Nonfood har så langt vært et viktig innslag i de fysiske butikkene til kjeden, men nå skal disse varene også selges gjennom en 184 siders postordrekatalog og på nettbutikken.

- Tesco kan dra nytte av den store innkjøpsstyrken og den internasjonale erfaringen sin for å tilby et bredt utvalg produkter til svært konkurransedyktige priser, sier Isabell Cavill, som er handelsanalytiker hos Planet Retail. Spesielt katalogbutikkene til Argos ventes å møte sterk konkurranse fra Tesco.

Også franske kjeder prøver å utnytte potensialet for å selge nonfood på nett. Carrefour har lansert nonfood-nettbutikken Boostore.com. Auchan kjøpte en av Frankrikes største elektronikknettbutikker, Grosbill, i fjor, og planlegger å innlede samarbeid med flere nettbutikker.

Franske Casino og den tyske postordrebutikken Otto har slått seg sammen om å drive tyske Discount24. Håpet er å utfordre Amazons dominans på nett. - Det er interessant å legge merke til at Amazon i USA samtidig har gått inn på dagligvarer for første gang, kommenterer Cavill.

Hun regner med at dagligvarekjempene bare kommer til å engasjere seg sterkere i nonfood og faghandel på nett i årene som kommer, og peker på at disse produktene ofte gir høyere bruttofortjeneste og dermed gir dagligvarekjedene mulighet til å tilby gode priser.

Powered by Labrador CMS