Nyheter

Emballasjen avgjør valg av drikke

Drikkeemballasjen betyr mer for forbrukerne enn ekspertene hadde trodd.

Publisert Sist oppdatert

Teknologiselskapet Affinnova har målt forbrukernes oppfatning av merker i noen av de heteste gruppene av drikkevarer i USA, skriver Packnews. Det viser seg at emballasjedesignen er mye viktigere enn ventet, og i noen kategorier er ingenting viktigere enn det. Energidrikkene, for eksempel, har vært dominert av Red Bull og Monster på det amerikanske markedet. Coca-Cola og Pepsi har prøvd seg med egne produkter men ikke fått det til. Affinnova har funnet ut at det først og fremst er emballasjedesignen som har skylden. Den klarer ikke å tiltrekke seg kundenes oppmerksomhet eller drive impulskjøp. I den motsatte enden finnes Sparkling Ice. På noen år har merket doblet andelen sin innenfor kullsyreholdig vann, og lagt en kategorileder som Perrier bak seg.

Innenfor energidrikkene er det gjerne økt ytelse og ekstreme karakteristikker som brukes, spesielt rettet mot en kundegruppe av unge menn. Men nye kundesegmenter ønsker seg produkter som gir inntrykk av å være mykere og mindre macho. Det har en nyere aktør som Starbucks forstått, med en emballasje som oppfattes som sunnere, tryggere og mer jordnær på sin Double Shot.

Powered by Labrador CMS