Nyheter

Emv ganger tre

Egne merkevarer både for pris, kvalitet og økologi. Coop Norge tenker emv (eller private label) på en måte som vi hittil først og fremst har sett internasjonalt.

Publisert Sist oppdatert

Norge ligger langt bak store deler av Vest-Europa i utviklingen av kjedenes egne merker. Men de siste årene har emv-andelen begynt å røre på seg igjen. Både Hakon og NorgesGruppen har flere sterke egne merker, til dels med nordisk forankring. Og når Coop gjerne vil komme på offensiven, er det videreføring av en lang historie med egne merker. Bare Rema har snudd og tonet ned emv-satsingen.

Hittil har egne merkevarer stort sett handlet om å ta kontroll over mer av verdikjeden og få frem anonyme, enkle produkter billig til kundene. Det nye internasjonalt, som Coop nå prøver å følge opp, er at handelen videreutvikler kategoriene og fra tid til annen slår merkevareleverandørene. I mars i år fortalte Ukeavisen FK om et spennende eksempel: Britiske Co-op lanserte flytende tøyvaskemiddel i porsjons-poser før Unilever og Procter & Gamble var på markedet med lignende produkter.Det vil nok høre med til sjeldenhetene at Coop klarer å utvikle produktene før merkevareleverandørene. Men hvis industrien ikke gjør jobben sin godt nok, er offensive egne merker et godt ris bak speilet. Stykningsdeler av fisk er et godt eksempel: Fiskerinæringen er så opphengt i selve fiskeriene og distriktspolitikken at forbrukerorientering og produktutvikling går helt i glemmeboka.

Et annet eksempel der kjedene må overta styringen fordi leverandørene virrer rundt og ikke får til stort, er økologiske produkter. Med enkelte hederlige unntak, som for eksempel Seeds of Change, har ikke de økologiske leverandørene klart å heve seg fra ideologiske nisjeprodukter og opp til normale dagligvarer.Coop vil gjerne gjøre økologi, etikk og miljø til konkurransefortrinn. Da er en egen serie økologiske produkter en fornuftig del av strategien.

«Et annet eksempel der kjedene må overta styringen fordi leverandørene virrer rundt og ikke får til stort, er økologiske produkter.»

Powered by Labrador CMS