Hege Berg-Knutsen, ansvarlig for egne merkevarer i Coop.

Nyheter

Emv-slipp med helsefokus

Flere av Coops nye emv-er har fokus på helse og sunnhet. Fra i dag kan kundene blant annet stifte bekjentskap med tre nye grønnsakssmoothier samt sunne pizzabunner og pitabrød.

Publisert Sist oppdatert

I dag lanserer Coop hele 50 nye produkter, og mange av dem inneholder mye vitaminer, fiber og andre helsevennlige forbindelser.

– Fokuset på helse og sunnhet er viktig for oss. Dette er en megatrend i samfunnet, og vi ønsker å tilby forbrukerne gode produkter som er bra for helsa, sier Hege Berg-Knutsen, ansvarlig for egne merkevarer i Coop, i en pressemelding.

Salget av de fire fruktsmoothiene i Smak forskjellen-serien som ble lansert i høst har ifølge Coop gått over all forventning, og nå kommer tre grønnsaksvarianter på markedet: Rød med smak av rødbete og gulrot, Oransje med smak av gulrot og pastinakk, og Grønn med smak av blant annet agurk, grønnkål og spinat.

– I tillegg til minst 50 prosent grønnsaker, inneholder de også frukt. Å drikke grønnsakssmoothie er en sterk trend blant annet i USA og England, og vi har tro på at helsebevisste nordmenn vil følge etter, sier Ulrika Thommessen, konseptutvikler for egne merkevarer i Coop.

Også produktene i Gullbygg-serien som ble lansert i høst, har gått hjem hos forbrukerne.

– Produktene er fiberrike og sunne for hele familien, og de passer godt inn i nordmenns økende fokus på en sunnere livsstil, mener Berg-Knutsen.

Coop Norge har deltatt i et forskningsprosjekt som ifølge paraplykjeden har resultert i en aldri så liten kornrevolusjon – et helt nytt norsk byggkorn kalt nakenbygg, som inneholder omtrent dobbelt så mye betaglukan som andre byggsorter, og derfor har en positiv effekt på kolesterol og blodsukker. Nå lanseres fire nye produkter i Gullbygg-serien: steinovnsbakte pizzabunner, steinovnsbakte pitabrød, byggrundstykker og byggrynssalat med kylling.

– Disse inneholder mye kostfiber, noe som gjør at det tar lenger tid før man blir sulten igjen. Pizzabunnene og pitabrødene kan jo fylles med akkurat det man liker, slik at de også passer godt for barn, sier Berg-Knutsen.

Trenden med et mer helsevennlig kosthold har også gitt knekkebrød en ny vår. Blant annet ligger Coops knekkebrød i Gullbygg-serien helt på topp i kategorien. Nå lanseres i tillegg to helt nye knekkebrødtyper: Sprø knekkebrød med linfrø og Sprø knekkebrød med havsalt (disse er ikke i Gullbygg-serien).

– Dette er produkter vi har stor tro på, og vi er spente på å se hvordan de blir mottatt, sier Hege Berg-Knutsen.

Den store undersøkelsen Norske Spisefakta 2014 viser at interessen for et helseriktig kosthold har steget jevnt og trutt de siste ti årene. I 2003 oppga 44 prosent at de var interessert i å spise helseriktig. I 2013 hadde andelen steget til 59 prosent.

Powered by Labrador CMS